Dorpsstraat lopende van de Kouterstraat tot aan de Iepersteenweg (gehucht "de Kippe"). Het huidige tracé gaat terug op een rechttrekking van een meer kronkelend tracé, cf de Ferrariskaart (1770-1778) en de Atlas der Buurtwegen (circa 1843), en het doortrekken van het tracé ter hoogte van de Pletstraat tot aan de Kouterstraat. Dit gebeurde in het begin van de 20ste eeuw naar aanleiding van de uitbouw van het Buurtspoorwegennetwerk op het grondgebied van Merkem door de Nationale Maatschappij van de Buurtspoorwegen. Deze maatschappij diende op 28 april 1898 een vergunningsaanvraag in voor een lijn Diksmuide-Woumen-Merkem-Bikschote-Zuidschote-Elverdinge-Ieper en een aftakking van Merkem over Noordschote-Reninge-Oostvleteren-Westvleteren-Krombeke tot en met Poperinge. Deze aanvraag werd bij K.B. van 25 maart 1901 verleend, waarop de werken in september 1903 een aanvang namen. De zogenaamde lijn nummer 107 werd voor de eerste maal in gebruik genomen op 25 september 1906. Na de Eerste Wereldoorlog werd al heel snel overgegaan tot de heraanleg en het opnieuw operationeel maken van het Buurspoorwegennetwerk in het kader van de wederopbouw van de frontstreek. Door de opkomst van de auto werden de Buurtspoorwegen echter geleidelijk aan verlieslatend en wordt in 1952 overgegaan tot de ontmanteling van de lijnen. Samen met de rechttrekking van de Stationsstraat werd tevens een kleine secundaire weg aangelegd, die later is uitgegroeid tot het zogenaamd 9e-Linieplein.
Dorpsbebouwing van eenvoudige burgerhuizen, doorgaans lijstgevels van anderhalve à twee bouwlagen, onder meer nummer 4: rode baksteenbouw met risaliet uitgewerkt als trapgevel en geometrische roedeverdeling in de bovenlichten, nummers 12-14: samenstel van gele baksteen met centrale poort en rechthoekige muuropeningen gevat in korfboognissen. Verderop ter hoogte van het voormalige tramstation (zie Stationsstraat nummer 27) aan de rechterzijde, groot gekasseid plein, zogenaamd 9e-Linieplein met aan de linker zijde lintbebouwing van kleine burgerhuizen van anderhalve bouwlaag. Aan de andere zijde, verkaveling van alleenstaande woningen vanaf de jaren 1950.
DEBAEKE S., LERMYTTE J., Merkem in de kijker, het dorp anno 1900, tijdens de Grote Oorlog en de heropbouw, Veurne, 1995, p.. 18-19.
NEYENS J., De Buurtspoorwegen in de Provincie West-Vlaanderen 1885-1967, Lier, 1980, p. 53-55.
Bron: MISSIAEN H. & VANNESTE P. met medewerking van GHERARDTS F. 2006: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Houthulst, Deelgemeenten Jonkershove, Klerken en Merkem, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL24, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Vanneste, Pol; Missiaen, Halewijn Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)