Drukke hoofdstraat in het centrum van Lissewege beginnend bij het Valerius de Saedeleerpad en eindigend bij de Zeebruggelaan. De huidige naam verwijst naar het station, gebouwd in 1906. De vroegere naam, Kasteelstraat, refereert aan het "Kasteel van Lissewege" of het "Upperhof" (zie Lisseweegs Opperhof), bestaande uit een omwalde motte met neerhof. Het kasteel verdwijnt in 1839 en in 1932 wordt de motte afgegraven en genivelleerd. Eerste straatgedeelte geasfalteerd, tweede straatgedeelte met kasseien.
De bebouwing is in twee grote fasen tot stand gekomen. Eerst werden huizen gebouwd, vóór de aanleg van de spoorweg (1905-1906), vanaf het Valerius de Saedeleerpad. Het tweede deel, tussen spoorweg en Zeebruggelaan bestaat uit bebouwing van circa 1900 georiënteerd op het station (onder meer café’s). De noordelijke huizenrij is circa 1900 gebouwd op de gedempte omwalling van het voormalige kasteel.
Gevarieerde bebouwing. Eerste straatgedeelte met grote schaalverschillen naargelang de functie. De aanwezige school en het voormalig gemeentehuis beslaan grote percelen. Woonhuizen van één à twee bouwlagen en twee à vier traveeën, sommige omwille van een commerciële functie aangepast. Grote bouwactiviteiten in de jaren 1930.
SCHOUTEET A., De straatnamen van Brugge. Oorsprong en betekenis, 1977, p. 205.
Bron: GILTÉ S., VAN VLAENDEREN P. & VANWALLEGHEM, A. met medewerking van DENDOOVEN, K. 2006: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Brugge, Deelgemeenten Dudzele, Lissewege en Zeebrugge, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL25, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Gilté, Stefanie; Vanwalleghem, Aagje; Van Vlaenderen, Patricia Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)