Doodlopende zijstraat van de Kustlaan, die leidt naar het schiereiland "Zweedse Kaai"; tevens naam van de bedieningsweg van het aanpalende militaire dok. De kaai vormt de westelijke oever van de toegangsgeul naar de Pierre Vandammesluis. Het schiereiland werd aangemaakt in 1966 als voorbereiding op de bouw van de nieuwe zeesluis. De westkant is uitgerust met een kaaimuur die in gebruik wordt genomen in 1981. De waterdiepte aan de muur biedt de mogelijkheid aan schepen om eventueel hier te liggen wachten vóór te worden geschut naar de Achterhaven. De kaai heeft een lengte van 825 meter voor een waterdiepte van 15 meter. Uitgerust met een spoorlijn, die vertrekt van het station Zeebrugge-Dorp. Vandaag wordt de kade ingenomen door de infrastructuur van Sea Ro Terminal.
SIMOEN R., Technische infrastructuur, in Brugge en de zee, 1982, p. 296.
THIBAUT DE MAISIERES C., LEGEIN G., De zeemacht te Zeebrugge sinds W.O-II, in Kontaktblad Gidsenbond Brugge & West-Vlaanderen, jaargang 16, nummer 6, 1995, p. 24.
www.portofzeebrugge.be
Bron: GILTÉ S., VAN VLAENDEREN P. & VANWALLEGHEM, A. met medewerking van DENDOOVEN, K. 2006: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Brugge, Deelgemeenten Dudzele, Lissewege en Zeebrugge, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL25, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Gilté, Stefanie; Vanwalleghem, Aagje; Van Vlaenderen, Patricia Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)