Straat, waarvan het noordelijk deel al op de Ferrariskaart (1771-77) en in de Atlas van de Buurtwegen (1845) voorkomt en aldaar nog maar schaars bebouwd is, terwijl het zuidelijk deel in 1865 werd aangelegd, naar aanleiding van de treinhalte op de lijn Hasselt-Eindhoven.
Straatbeeld vooral gemarkeerd door het ten zuidoosten van de dorpskern gelegen stationsgebouw van 1879 (nummer 82-84) met ertegenover het voormalige Hôtel Neuf (nummer 81), door het Sint-Hubertuscollege van 1910 (nummer 25) en door de zogenaamde Villa Dommelhof uit het interbellum (nummer 40). Voor het overige enkele beeldbepalende bakstenen gebouwen uit einde 19de of begin 20ste eeuw: het voormalige woonhuis van een brouwer (nummer 60), een voormalig hotel (nummer 51), een vroegere woning van een sigarenmaker (nummer 54-56-56 A/ Kavelstraatje), een voormalige drukkerij (nummer 32), een dito verfwinkel en bakkerij (nummers. 28 en 26), die verwijzen naar de vroegere handelsactiviteiten in deze straat. Nummer 38 is een moderne dokterswoning met afwisselende volumewerking naar ontwerp van architect L. Geens (Herentals), in plaats van een door baron Joly in 1880 gebouwde en in 1984 afgebroken villa, met behoud van origineel muurtje met ijzeren hekwerk en dito inrijhek tussen geprofileerde pijlers aan straatzijde; ruime tuin.
BILSEN A., Honderd jaar Neerpelt. Fotokroniek van een dorp in de 20ste eeuw, Neerpelt, 2000, oude en recente foto's en oude prentbriefkaarten op p. 95-115.
Bron: PAUWELS D. 2005: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Limburg, Arrondissement Maaseik, Kanton Neerpelt, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 19n2, Brussel - Turnhout. Auteurs: Pauwels, Dirk Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)