De Dienst Stadsarcheologie van de Stad Gent kon enkele waarnemingen doen naar aanleiding van rioleringswerken.
Enkele zuidwest-noordoost lopende sporen vielen op. Ook de tweede doorsnede onthulde deze lineaire sporen. De lineaire sporen zijn waarschijnlijk karrensporen. Drukbandjes in de bodem wezen ook in de richting van verkeer. Op de moederbodem lag een grijsbruin pakket, 30-40cm dik, afgedekt met een donkerbruin laagje van ongeveer 5cm, waarschijnlijk een loopniveau. Daarboven lag nog een pakket grijsbruine grond. De bovenste 40cm bestond uit recent ophogings- en wegverhardingsmateriaal.
In een deel van de Krijtestraat werd eveneens een grijsbruin pakket met parallelle lineaire sporen in de lengteas van de straat vastgesteld. Waarschijnlijk gaat het in beide gevallen om oude wegtracés. Op de Ferrariskaart (1771-1777) bestaan deze wegen al en vormen ze de verbindingen tussen Sint-Amandsberg en de verspreide bewoning rond Slotendries.
Auteurs: Vervoort, Thomas; Berkers, Maarten
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Beschrijving:
Enkele zuidwest-noordoost lopende sporen vielen op. Deze verstoringen in de moederbodem lagen ongeveer 1m onder het straatniveau. Ook de tweede doorsnede onthulde deze lineaire sporen. De lineaire sporen zijn waarschijnlijk karrensporen. Drukbandjes in de bodem wezen ook in de richting van verkeer.
In een deel van de Krijtestraat werd eveneens een grijsbruin pakket met parallelle lineaire sporen in de lengteas van de straat vastgesteld. Waarschijnlijk gaat het in beide gevallen om oude wegtracés op verschillende niveaus en zijn deze sporen vermoedelijk ontstaan door het gewicht en wegzakken van de overrijdende karren en wagens voor het wegdek verhard werd. Op de Ferrariskaart (1771-1777) bestaan deze wegen al en vormen ze de verbindingen tussen Sint-Amandsberg en de verspreide bewoning rond Slotendries.
Beschrijving:
De bovenste 40cm bestond uit recent ophogings- en wegverhardingsmateriaal.