erfgoedobject

Elektrische kraan 347 IA

bouwkundig element
ID
200506
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/200506

Juridische gevolgen

Beschrijving

De elektrische walkraan 347 IA werd in 1953-1954 gebouwd door Titan Anversois. De kraan maakt deel uit van de collectie havenkranen van het Museum aan de Stroom (MAS).

De collectie havenkranen van het MAS

Op 5 juli 1974 besliste het College van Burgemeester en Schepenen van Antwerpen om bij de verschroting van de stedelijke havenkranen minstens één representatief exemplaar per reeks te behouden en over te dragen aan het Nationaal Scheepvaart Museum, vandaag het Museum aan de Stroom (MAS). De collectie van het MAS bevat in 2013 negentien historische havenkranen. De collectie is uniek in de wereld en toont de evolutie van de kraantechnologie. De oudste kraan, een 10-tonskraan besteld bij Stuckenholz in 1884, werd nog met de hand aangedreven. De laatste kranen van de collectie dateren uit de jaren 1960.

Elektrische kranen

Vanaf de industriële revolutie ontwikkelde de kraantechnologie aan een hoog tempo. IJzeren kranen vervingen de houten exemplaren. Aanvankelijk waren het nog handkranen, maar al snel werden die vervangen door stoomkranen, waterperskranen en uiteindelijk elektrische kranen. De ontwikkeling van de kraantechnologie werd aangespoord door een daling van het aantal matrozen op de schepen. In de periode van de zeilschepen hadden vrachtschepen voldoende matrozen om de vracht grotendeels met eigen mankracht te laden en lossen. Met de opkomst van de stoomschepen werd de bemanning kleiner en groeide de rol van de kranen. Tussen 1880, toen de stoomschepen opkwamen, en 1912, toen de zeilschepen hun belang vrijwel verloren hadden, steeg het aantal kranen in de Antwerpse haven van 17 tot 300. In 1931 stonden er in Antwerpen al 595 hijswerktuigen opgesteld.

In 1907 werd de eerste Antwerpse elektrische kraan in gebruik genomen. De elektrische kranen werden vanaf het jaar 1908 per stuk oplopend genummerd. Naast het nummer kregen de kranen per reeks ook twee letters als kenteken toegewezen. Zo is de 45 AA de oudste elektrische kraan van de collectie. De latere reeksen werden aangeduid met nummers zoals BD, CC, CD, CK, FA, GA, HA.

Beschrijving elektrische walkraan 347 IA

Enig nog resterend en goed voorbeeld van een reeks van acht op sporen op de havenkaden rijdende elektrische kraan uit 1953-54, uitgerust met een topbeweging met tegengewicht, gebouwd door één van de belangrijke Belgische constructeurs. Het betreft tevens een materiële illustratie van de wijze waarop de haveninfrastructuur in de Antwerpse haven vanaf 1909 steeds méér met behulp van elektriciteit als drijfkracht functioneerde alsook van de aankoop van steeds zwaardere havenkranen.

  • Type: topkraan Bouwjaar: 1953-54
  • Constructeur: Titan Anversois, Hoboken Hijskracht: 2,5-5 T (3,5-7 T) Actieradius (vlucht): 8,5-15/30 m
  • Eigen gewicht: 156,35 T Spoorbreedte: 9 m Hijssnelheid: 1,3 m/s
  • Zwenksnelheid: 1/2 m/s Rijsnelheid: 0,33 m/s
  • Materialen: houten besturingscabine Lengte Giek: 33,154 m Kabellengte: 130 m
  • Bijzonderheden: topbeweging met tegengewicht (31,5 T).
  • Motoren Rijden: 2 ACEC-motoren CH 406 (19,8 kW// 27 pk// 41 A// 755 T per min// controller: 6 standen)
  • Hijsen: ACEC CV 603 (62,5 kW// 85 pk// 127 A// 675 T per min/./ 13 m/sec)
  • Zwenken: ACEC CV 607 (29,4 - 39 kW// 40 – 53 pk// 60 – 78 A// 530 – 1060 T per min.)
  • Toppen: ACEC GH 503 (19,5 kW// 26,5 pk// 40 A// 716 T per min.)

Bron: Beschermingsdossier DA002341
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)

Aanvullende informatie

verplaatsing

De elektrische kraan 347 IA is in 2019 verhuisd van de Vosseschrijnstraat naar de Rijnkaai.

Auteurs: Sys, Annelien
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)

Relaties


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Elektrische kraan 347 IA [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/200506 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.