3515 resultaten
ID: 3055 | Bouwkundig element

Dijk 10 (Bonheiden)
Vermoedelijk opgericht circa 1786 als brugdraaiershuisje, maar het huis werd ook gebruikt als herberg.
ID: 3077 | Bouwkundig element

Krankhoeflei 3-5 (Bonheiden)
Vermoedelijk eertijds deel uitmakend van het omgrachte Harenthuys dat op de Ferrariskaart aan de overzijde van de straat is ingeplant.
ID: 2506 | Bouwkundig element

Oude Baan 143 (Bonheiden)
Vrij gaaf bewaard langgestrekt woonstalhuis opklimmend tot 1787, ingeplant op een omhaagd terrein.
ID: 3096 | Bouwkundig element

Sint-Maartensberg 5 (Bonheiden)
Classicistische pastorie van 1785 met gedecapeerde lijstgevel van zeven traveeën en twee bouwlagen onder een leien zadeldak, doch met neoclassicistische aanpassingen uit 19de eeuw.
ID: 12644 | Bouwkundig element

Glazenstraat 5-7 (Boom)
Mogelijk opklimmend tot het einde van de 18de eeuw, zie getralied kelderraampje en voutekamer.
ID: 41581 | Bouwkundig element

Heverplein 3 (Boortmeerbeek)
Langshuis met één verdieping, in de zijgevel gedateerd 1782 (muurankers). Volledig gecementeerd en gedeeltelijk gewijzigd in 1930.
ID: 200195 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Pastorijstraat (Boortmeerbeek)
Korenwatermolen met turbine; maalvaardig maar niet in bedrijf. De maalinstallatie dateert van 1908. Het complex bestaat uit het hoofdgebouw met loodrecht hierop een zijvleugel. Langs de Molenbeek zijn de oorspronkelijke hooilanden verbost.
ID: 2070 | Bouwkundig element

Appeldijkstraat 3 (Bornem)
Opklimmend tot eind 18de eeuw; in 1854 verhoogd met één bouwlaag naar ontwerp van de provinciale architect J. Schadde.
ID: 2071 | Bouwkundig element

Appeldijkstraat 5 (Bornem)
Parochie sedert 1783, voorheen afhankelijk van Temse. Bouw van een sobere bakstenen kerk in 1787; sterk vergroot in 1859 naar ontwerp van provinciaal architect J. Schadde. Het omhaagde kerkhof ligt ten oosten en zuiden van de parochiekerk.
ID: 2014 | Bouwkundig element

Desiré Van Hoomissenstraat 22-24 (Bornem)
Classicistisch rijhuis met gecementeerde lijstgevel van vijf traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak, uit het vierde kwart van de 18de eeuw, in twee gesplitst circa 1905.