9660 resultaten
ID: 821 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Winningenstraat 22 (Bilzen-Hoeselt)
Belangrijke gesloten hoeve van 1626. Bakstenen gebouwen, gegroepeerd rondom een rechthoekig erf, bereikbaar via een gekasseide oprit en een poortgebouw.
ID: 650 | Bouwkundig element
Zangerheistraat 101 (Bilzen-Hoeselt)
Er resten heden slechts de monumentale dienstgebouwen, waarvan niet duidelijk is of zij de oorspronkelijke zijn van het complex uit de eerste helft van de 19de eeuw, of een versie uit de tweede helft van de 19de eeuw.
ID: 302679 | Landschappelijk element
Zangerheistraat 101 (Bilzen-Hoeselt)
Verwaarloosd en deels verdwenen park in vroeg landschappelijke stijl uit de eerste helft van de 19de eeuw, met gesloopt kasteel, maar behouden aanhorigheden en oranjerie van 1857 en bewaarde waterpartijen.
ID: 697 | Bouwkundig element
Zangerheistraat 20 (Bilzen-Hoeselt)
Langgestrekt gebouw bestaande uit twee delen, links het woonhuis van drie traveeën en twee bouwlagen, rechts een stal van zes traveeën en één bouwlaag. Het gebouw dateert in kern uit eind 18de- begin 19de eeuw.
ID: 45062 | Bouwkundig element
Blankenbergse Dijk (Blankenberge)
Kapelletje uit het begin van de 19de eeuw. Licht achterin gelegen ten opzichte van de dijk, toegangsweggetje met in vorm geschoren ligusterhagen. Gelegen in het open landschap van de Uitkerkse Polder.
ID: 300155 | Landschappelijk element
Bocholt (Bocholt)
De Zuid-Willemsvaart is één van de zeven Kempense kanalen tussen de Maas en de Schelde. Het werd aangelegd tussen 1823 en 1826 en verbindt Maastricht met 's Hertogenbosch. Sindsdien werd het kanaal verbreed en verdiept. Ook het tracé werd op enkele plaatsen aangepast, waardoor er kleine afgesneden stukjes kanaalarm als relicten van het oorspronkelijke kanaal bewaard bleven.
ID: 70691 | Bouwkundig element
Dorpsstraat 30 (Bocholt)
Oorspronkelijk het woonhuis van een thans verdwenen, grote gesloten hoeve, links van het huidige gebouw. Deze hoeve staat reeds aangeduid op de Ferrariskaart (1771-77); het huidige woonhuis staat in de Atlas van de Buurtwegen (1845).
ID: 70694 | Bouwkundig element
Dorpsstraat 53 (Bocholt)
Gebouwencomplex waarvan het oudste gedeelte het woonhuis schijnt, met een haaks, op de voorgevel aansluitend dienstgebouw. Hoewel het dienstgebouw mogelijk een oude kern heeft, dateert het huidige uitzicht eveneens uit de 19de eeuw.
ID: 70695 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Eikenlaan 1 (Bocholt)
Damburg was een cijnshof, dat verworven werd door de heren van Bocholt. De zetel was een herenhoeve, die door de heer verpacht werd en een paar dagen per jaar door hem gebruikt werd als jachtpaviljoen. Mogelijk was Damburg oorspronkelijk een schans voor de inwoners van het dorp, opgericht in het vierde kwart van de 16de eeuw. De hoeve omvat zuidwesten het poortgebouw van 1715, met aansluitende recente aanbouwsels, en de hoeve in de noordwestelijke vleugel bestaande uit een woonhuis en aansluitend dienstgebouwen, in kern opklimmend tot de 17de eeuw. Rondom de omwalde hoeve ligt een netwerk van dreven dat zich enerzijds uitstrekt van noordwest naar zuidoost en anderzijds van noordoost naar zuidwest.
ID: 302795 | Landschappelijk element
Fabriekstraat 106A (Bocholt)
De bouw van het ‘Grand Canal du Nord’ of de ‘Groote Noord Vaart’ (1806-1810) was één van de grote prestigieuze infrastructuurwerken ten tijde van Napoleon met de bedoeling om een verbinding tussen Rijn-Maas en Schelde te realiseren. Vanuit Grimlinghausen aan de Rijn, Venlo aan de Maas, ging het traject over Lozen (Bocholt) naar Herentals om uiteindelijk in het Bonapartedok in Antwerpen uit te monden. Een toevoerkanaal tussen Smeermaas en Kaulille moest voor de noodzakelijke watertoevoer op het hoogste punt van het kanaal zorgen. De enige restanten die hiervan bewaard zijn gebleven, liggen in Kaulille (Bocholt).