1913 resultaten
ID: 209996 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Torhoutsesteenweg 5 (Zedelgem)
Kasteeldomein met kasteel in neoclassicistische stijl gebouwd in 1861 door de familie Gilliodts-Dewitte. Toegankelijk via een onverharde eikendreef, aan de ingang geflankeerd door bakstenen pijlers met blauwhardstenen deksteen en hekken in smeed- en gietijzer. Kasteel van drie bouwlagen op rechthoekige plattegrond onder schilddak (leien) met aan zuidzijde een driezijdige uitbouw onder kegeldak (leien). Bepleisterde en witbeschilderde gevels boven een blauwhardstenen plint en verhoogde begane grond boven een kelderverdieping met rechthoekige, betraliede keldermonden. Park met in het oosten een Lourdesgrot en in het noorden een stalling met koetshuis. Het park zelf is opgebouwd rond een centrale, langgerekte vijver met omgevende graspartijen.
ID: 210029 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Zeedijkweg 20 (Zedelgem)
Hoeve, ontstaan uit het opperhof van de nabijgelegen hofstede Pierlapont, opklimmend tot de 15de eeuw. De bouwvallige gebouwen worden door Charles van Tieghem afgebroken en volledig herbouwd in 1820. Gaaf bewaarde hoeve met een U-vormige opstelling van losse bestanddelen in verankerde, oranje baksteen onder kort overstekende zadeldaken en met vlechtingen in de zijgevels. De gebouwen omvatten de boerenwoning ten noord, dwarsschuren ten oosten en westen, en een bakhuisje ten noordoosten. Site toegankelijk aan de zuidkant via een populierendreef en metalen hekken gevat in overhoeks geplaatste vierkante bakstenen pijlers. Erf afgescheiden door een meidoornhaag, aan de westzijde resten van een omwalling.
ID: 76639 | Bouwkundig element
Denderdreve 53 (Zelzate)
Achterin gelegen 18de-eeuwse hoeve met woonhuis van één bouwlaag en vier traveeën onder zadeldak, haaks erop het dienstgebouw met schuur en stallen, toegankelijk via een geplaveide populierendreef.
ID: 305856 | Landschappelijk element
Ter looverendreef (Zelzate)
De toegangsdreef tot het Goed ter Looveren bestaat uit twee rijen van opgaande Canadapopulieren aan beide zijden van een met steenslag verharde weg.
ID: 305857 | Landschappelijk element
Ter looverendreef (Zelzate)
Een eikendreef, die de historische verbinding maakt langs het ‘Goed ter Loveren’ tussen Stoepe te Ertvelde en Zelzate, is aan de noordzijde voorzien van een enkele en aan de zuidzijde van een dubbele bomendreef. De dreefbomen zijn gesleund en vertonen een ruime takvrije stam. Ter hoogte van de toegangsdreef naar het Goed ter Looveren is de eikendreef over een lengte gekapt voor de aanleg van een gasvervoerleiding (S49). Verder is de dreef hier en daar vervaagd en als houtkant met hakhout en struiken aanwezig en lokaal zelfs op bepaalde plaatsen verdwenen.
ID: 77559 | Bouwkundig element
Ter looverendreef 10-12 (Zelzate)
Het voormalig ‘Goed ter Loven’ wordt gevormd door twee hoeven langs de Ter looverendreef, daterend van rond 1636 en 1842.
ID: 134167 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Kleempoelstraat 161 (Zemst)
Landschappelijk park van circa 20 hectare, met een vijver met een heuveleiland, aangelegd rond 1880 tussen een vandaag verdwenen pachthoeve en een eind 19de-eeuwse villa, overgaand in bos; aansluitend circa 25 hectare boomgaard opgesmukt met Italiaanse populieren en hangende zilverlinden; diverse bijgebouwen.
ID: 134158 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Leiweg 41-43 (Zemst)
Centraal in het domein gelegen villa, in 1927 in opdracht van Jeanne Powis de Tenbossche heropgebouwd na vernieling tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ontwerp van de jonge Luikse architect Robert Toussaint, in Lodewijk XVI-stijl. Omgeven door landgoed van bij de 4 hectare, waarvan de helft een park in landschappelijke stijl.
ID: 134166 | Landschappelijk element
Linterpoortenlaan 105-109 (Zemst)
In 1775 gebouwd neoclassicistisch kasteel omgeven door park in gemengde stijl aangelegd omstreeks 1810, aanvankelijk 3 hectare 70 are, met vijvertje, deels bebost, met gedeeltelijk ommuurde moestuin en diverse bomen uit de eerste helft van de 19de eeuw.
ID: 40965 | Bouwkundig element
Schom 9 (Zemst)
Hoeve met boerenhuis van zes traveeën met pannen zadeldak, rechts in het verlengde, bijgebouw uit de 18de eeuw, ertegenover bakstenen langsschuur en karrenhuis uit de 19de eeuw.