841 resultaten
ID: 75901 | Bouwkundig element

A. De Cockstraat 38 (Denderleeuw)
Gesloten hoeve, zogenaamd van 1844, met woning aan zuidkant en dienstgebouwen onder zadeldaken (pannen) gegroepeerd rondom een geplaveide binnenplaats.
ID: 8171 | Bouwkundig element

A. Rodenbachstraat 25 (Denderleeuw)
Bakstenen constructie met nok loodrecht op de straat, geschikt aan weerszijden van een zware toegangspoort waarachter bedieningsweg; links krachtcentrale en rechts het productiegebouw.
ID: 207068 | Bouwkundig element

Buisstraat 12 (Dendermonde)
Enkelhuis uit het eerste kwart van de 20ste eeuw, van drie traveeën en twee bouwlagen onder geknikt zadeldak, voorzien van twee rechthoekige dakkapellen. Faiencetegeltableaus met voorstelling van een landschap onder de lekdrempels van de bovenvensters. Jonger aanpalend poortgebouw met atelier.
ID: 48535 | Bouwkundig element

Grootzand 12 (Dendermonde)
Achterin gelegen bedrijfsgebouw met bijgebouw, toegankelijk via gedeeltelijk gekasseide oprit. Bakstenen gebouw met L-vormige plattegrond onder uitgelengd pannen zadeldak. Op gekasseid voorerf, hoge ronde bakstenen schoorsteen volledig overgroeid door klimop, bij de oprichting van de brouwerij circa 1897 gebouwd. Ten zuiden, voormalige paardenstal.
ID: 48617 | Bouwkundig element

Hof ten Bos (Dendermonde)
Burgerhuis met bijhorende voormalige cichoreifabriek, in geschiedenis opklimmend tot 1887. Het volume ten zuiden van de fabriek, reeds gedeeltelijk afgebeeld op het primitief kadasterplan, wordt in 1844 vergroot, onder meer met het achtergelegen burgerhuis, en in 1914 en 1921 deels in de fabriekssite geïncorporeerd. Volledig omsloten verhard erf, toegankelijk via de jongere poort, met vooraan links een ronde bakstenen schoorsteen.
ID: 48182 | Bouwkundig element

Kazernestraat 13-17 (Dendermonde)
Bedrijfsgebouw met achterliggende schoorsteen, ten noorden grenzend aan de ommuurde infanteriekazerne met oefenterrein. Gebouw aan de straat in 1880 opgetrokken als magazijn. In 1901 deels ingericht als koffiebranderij. In 1908 vergroot en omgevormd tot stoomkoffiebranderij met installatie van een stoommachine en oprichting van de schoorsteen.
ID: 48865 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Leopoldlaan 10-12, 12A (Dendermonde)
Geheel van laboratorium, kazemat, holtraverse met watertoren, deels gekasseid terreplein, aarden wal én hoofdgracht met rest van lunet met brugpijlers en kruitmagazijn. Van de aarden wallen van het Bastion V zijn nog belangrijke, zij het met bomen en struikgewas begroeide resten bewaard.
ID: 48524 | Bouwkundig element

Ringstraat 2 (Dendermonde)
Eind 19de-eeuwse gebouwen op straathoek met Dokter Haekstraat, vroeger horend bij de tegenoverliggend olieslagerswoning Wauman en woning de Waepenaert. Olieslagerij aanvankelijk met L-vormige plattegrond en minstens opklimmend tot de jaren 1830, omgevormd tot brouwerij en in 1879 vergroot tot U-vormige site. Huidige meest oostelijk gelegen vleugel grondig verbouwd in 1884. Hoge conische bakstenen schoorsteen op vierkante basis, eveneens daterend van 1884.
ID: 48701 | Bouwkundig element

Schoonaardebaan 63 (Dendermonde)
Het primitief kadasterplan van 1829 toont op deze locatie een woning op L-vormig grondplan en een achtergelegen brouwerij. Brouwerswoning en site van de voormalige brouwerij G. Blancquaert. Dubbelhuis van twee bouwlagen en drie traveeën, met links een bijkomende poorttravee. Aan de binnenplaats, maalderij bestaande uit drie aanpalende gebouwen, bijgebouw, bakstenen schoorsteen met ijzeren banden op een hoge vierkante onderbouw en schuur met centrale poort en rechthoekige staldeuren.
ID: 48497 | Bouwkundig element

Sint-Ursmarusstraat 137 (Dendermonde)
Scheepvaartmuseum en voormalige scheepswerven Van Praet-Dansaert en Van Damme. De voormalige scheepswerf Van Praet–Dansaert is één van de oudste, zo niet de oudste nog volledig bewaarde Vlaamse scheepswerf met droogdokken, werkhuizen, burelen, loodsen en werktuigen. De nog bestaande droogdokken voor houten schepen van de scheepswerven van Van Damme en van Van Praet-Dansaert dateren uit de 19de eeuw. Het voormalige huis van scheepsbouwer Emiel Van Damme, dateert vermoedelijk uit het tweede kwart van de 19de eeuw.