448 resultaten
ID: 79857 | Bouwkundig element
Alfred Ronsestraat (Brugge)
Zuidelijk Insteekdok, gelegen ten zuiden van het Verbindingsdok als tegenhanger van het Noordelijk Insteekdok (zie VSA-kaai). Met het graven van het Zuidelijk Insteekdok werd begonnen in het kader van de uitbreidingswerken van de Achterhaven in het begin van de jaren 1990.
ID: 302193 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Bargeweg, Begijnenvest, Boeveriestraat, Boninvest, Buiten Boeverievest, Buiten Smedenvest, Buiten de Smedenpoort, Ezelpoort, Ezelstraat, Filips de Goedelaan, Gentpoortstraat, Gentpoortvest, Gistelse Steenweg, Graaf Visartpark, Guido Gezellelaan, Hendrik Consciencelaan, Hoefijzerlaan, Katelijnestraat, Katelijnevest, Kazernevest, Ketsbruggestraat, Kruisvest, Lange Vesting, Langestraat, Oude Vestingstraat, Scheepsdalelaan, Singel, Smedenstraat, Van Voldenstraat, Werfstraat (Brugge)
De geplantsoeneerde Brugse vesten vormen een zeldzaam en gaaf bewaard voorbeeld van een 19de-eeuwse wandelpromenade aangelegd bovenop de oorspronkelijke stadsverdedigingsstructuren. Ze omringen de historische binnenstad met een eivormig tracé.
ID: 82019 | Bouwkundig element
Bargeweg 2, Katelijnestraat 160 (Brugge)
Aan straatzijde, vrijstaand pand op L-vormige plattegrond, opgetrokken in het vierde kwart van de 18de eeuw, oorspronkelijk rechtstreeks aan het Kanaal Brugge-Gent gelegen doch sinds 1979-1980 is tussen het pand en het kanaal een straat, de Bargeweg, aangelegd.
ID: 200724 | Bouwkundig element
Buiten Boeverievest 1 (Brugge)
Het "oud waterhuis" is door middel van buizen verbonden met het pompstation aan de overzijde van de vestingsgracht. Verankerde bakstenen constructie onder zadeldak (leidakpannen).
ID: 79882 | Bouwkundig element
Graaf Jansdijk 1 (Brugge)
Marinebasis van de Belgische Zeemacht met twee bijhorende militaire tijdokken. Het eerste (dit is het meest oostelijke) tijdok is aangelegd - na de bouw van de tussen 1960 en 1966 (en ondertussen reeds afgebroken) oostelijke havendam - circa 1966, dit op vraag van de NAVO die de strategische waarde van Zeebrugge als continentale aanvoerhaven had ontdekt en er een open poort op zee wilde.
ID: 79980 | Bouwkundig element
Henri Victor Wolvensstraat (Brugge)
Oeverlicht tussen 1906-1910 gebouwd in het kader van de aanleg van de eerste haven.
ID: 79904 | Bouwkundig element
Kustlaan (Brugge)
Verbindingssluis tussen de tijgebonden Voorhaven en de niet-tijgebonden Achterhaven. Gebouwd tussen 1972 en 1985 ter vervanging van de te klein geworden Visartsluis. De sluisnaam impliceert een hulde aan voormalig burgemeester Pierre Vandamme (1895-1983), die reeds van jongsaf aan een grote voorvechter was van de haven. Van 1950 tot 1974 was hij voorzitter van de M.B.Z.
ID: 79909 | Bouwkundig element
Kustlaan (Brugge)
Eerste zeesluis gebouwd bij de aanleg van de haven van Zeebrugge. De later toegekende benaming is een hulde aan burgemeester Visart de Bocarmé (1835-1924), die samen met baron de Maere aan de basis lag van het ontwerp voor Brugge-Zeehaven. Met de aanleg van de sluis wordt begonnen circa 1896. Begin maart 1904 vaart het eerste schip door de zeesluis.
ID: 79915 | Bouwkundig element
Lanceloot Blondeellaan (Brugge)
Gegraven bij de eerste fase van de havenaanleg (1896-1907) en op het plan zogenaamd "Darse n° 1". Toen onderdeel van de achterhaven, die de verbinding vormde tussen de zeesluis en het zeekanaal en bestond uit één dok en een zwaaidok (zie ontwerpplan van Couseau en Cousin van 1892). De benaming van het dok is afgeleid van het feit dat deze vanaf 1923 de aanlegplaats was voor de treinferrydienst van de London and North Eastern Railways, waarmee dagelijks bederfbare en breekbare goederen van het vasteland naar Groot-Brittannië (Harwich) konden worden verscheept.
ID: 79916 | Bouwkundig element
Lanceloot Blondeellaan (Brugge)
Uitgegraven tussen augustus 1958 en 1961, in gebruik genomen in 1962. In 1980, aanleg van een automatische slipway (kalfaterbank). De benaming dateert van een beslissing van het schepencollege van 30 augustus 1960 en verwijst naar de huidige Kroonprins die toen pas geboren was.