448 resultaten
ID: 79904 | Bouwkundig element

Kustlaan (Brugge)
Verbindingssluis tussen de tijgebonden Voorhaven en de niet-tijgebonden Achterhaven. Gebouwd tussen 1972 en 1985 ter vervanging van de te klein geworden Visartsluis. De sluisnaam impliceert een hulde aan voormalig burgemeester Pierre Vandamme (1895-1983), die reeds van jongsaf aan een grote voorvechter was van de haven. Van 1950 tot 1974 was hij voorzitter van de M.B.Z.
ID: 79909 | Bouwkundig element

Kustlaan (Brugge)
Eerste zeesluis gebouwd bij de aanleg van de haven van Zeebrugge. De later toegekende benaming is een hulde aan burgemeester Visart de Bocarmé (1835-1924), die samen met baron de Maere aan de basis lag van het ontwerp voor Brugge-Zeehaven. Met de aanleg van de sluis wordt begonnen circa 1896. Begin maart 1904 vaart het eerste schip door de zeesluis.
ID: 79915 | Bouwkundig element

Lanceloot Blondeellaan (Brugge)
Gegraven bij de eerste fase van de havenaanleg (1896-1907) en op het plan zogenaamd "Darse n° 1". Toen onderdeel van de achterhaven, die de verbinding vormde tussen de zeesluis en het zeekanaal en bestond uit één dok en een zwaaidok (zie ontwerpplan van Couseau en Cousin van 1892). De benaming van het dok is afgeleid van het feit dat deze vanaf 1923 de aanlegplaats was voor de treinferrydienst van de London and North Eastern Railways, waarmee dagelijks bederfbare en breekbare goederen van het vasteland naar Groot-Brittannië (Harwich) konden worden verscheept.
ID: 79916 | Bouwkundig element

Lanceloot Blondeellaan (Brugge)
Uitgegraven tussen augustus 1958 en 1961, in gebruik genomen in 1962. In 1980, aanleg van een automatische slipway (kalfaterbank). De benaming dateert van een beslissing van het schepencollege van 30 augustus 1960 en verwijst naar de huidige Kroonprins die toen pas geboren was.
ID: 200936 | Bouwkundig element

Leopold II-dam (Brugge)
Het belangrijkste onderdeel van de haven van Zeebrugge, zoals zij in 1900/1908 uitgebouwd werd, was zijn zeer indrukwekkende havendam.
ID: 79934 | Bouwkundig element

Omookaai (Brugge)
Voormalig oeverlicht, wellicht gebouwd ten tijde van de eerste havenaanleg. Ronde, gietijzeren constructie met stellage waarrond ijzeren balustrade.
ID: 79935 | Bouwkundig element

Paul Jean Claysstraat (Brugge)
Dok ten oosten begrensd door de Oostdam (zie Henri Victor Wolvensstraat) en aan de westzijde afgebakend door de Hermespier die in het verlengde loopt van de monding naar de Vandammesluis. In het dok monden de twee in de eerste helft van de jaren 1970 ingekokerde afleidingskanalen uit.
ID: 79936 | Bouwkundig element

Pieter Troostlaan (Brugge)
Meest noordelijke dok in de westelijke Voorhaven. De benaming verwijst naar De Wielingen, een vaarwater in de Noordzee gaande van vóór Heist tot vóór Vlissingen.
ID: 79937 | Bouwkundig element

Pieter Troostlaan (Brugge)
Uitgerust om alle moderne vormen van scheepvaart en behandelingstechnieken van stukgoederen op te vangen. De lengte van de kaaimuren bedraagt 1.300 meter op een waterdiepte van 18 meter.
ID: 79940 | Bouwkundig element

Rederskaai (Brugge)
Ontstaan als schuilhaven voor vissersboten in 1906. De benaming werd pas toegekend in 1957 bij de feestelijkheden naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van de haven waarbij toenmalig Prins Albert het dok openstelde.