448 resultaten
ID: 214043 | Bouwkundig element

Westpoeselstraat (Lo-Reninge)
Ter hoogte van het Kanaal Ieper-IJzer en de Westpoezelstraat bevond zich tot na het Interbellum tussen kilometerpaal 12 en kilometerpaal 11 de aanlegplaats van ’t Brouwerietje. Vandaag herinneren nog een meerpaal en een restant van een meerpaal, als ook een in het maaiveld nog enigszins zichtbaar restant van een betonnen kaaimuur.
ID: 135189 | Landschappelijk geheel

Wachtebeke (Lochristi)
Het gebied ligt in het noorden van Wachtebeke. Het gaat om een kleine polder die begrensd wordt door dijken. De Sint-Elooiskreek behoort tot het krekengebied van Overslag-Zuiddorpe dat zich in het overgangsgebied bevindt tussen een groter krekengebied dat zich verder uitstrekt naar het noorden en Zandig Vlaanderen ten zuiden hiervan. De Grote Dekzandrug Maldegem-Stekene, die net ten zuiden van het gebied ligt vormt een natuurlijke grens tussen deze gebieden. Kenmerkend zijn de kreekrestanten, waaronder de Sint-Elooiskreek en de dijken die, benadrukt door opgaande bomenrijen, opvallende lijnelementen in het landschap vormen en tevens het gebied afbakenen. Bovendien is er een duidelijk microreliëf aanwezig dat de overgang naar de zandstreek benadrukt.
ID: 135190 | Landschappelijk geheel

Wachtebeke (Lochristi), Moerbeke (Lokeren)
De kreken Grote Kreek en Pereboomsgat zijn gesitueerd in het noorden van de gemeentes Wachtebeke en Moerbeke Waas. Het gebied maakt deel uit van het krekengebied van Overslag – Zuiddorpe, een overgangsgebied tussen een groter krekengebied dat zich verder uitstrekt naar het noorden en Zandig Vlaanderen in het zuiden. De Grote Dekzandrug Maldegem-Stekene, die zich net ten zuiden van het gebied bevindt, vormt een natuurlijke grens tussen deze gebieden. Het gebied wordt gekenmerkt door beboomde dijken en kreekrestanten waarvan de Grote Kreek en Pereboomsgat de meest opvallende zijn.
ID: 304011 | Bouwkundig element

Puyenbrug (Lochristi)
Ruïne van een stenen grondzeiler, Westmeersmolen genaamd, gelegen ten westen van de Puyenbrug, ten noorden van de Zuidlede. Deze molen was in 1819 opgetrokken als een ronde bakstenen poldermolen, zowel voor de afwatering als voor de bevloeiing van de omgevende landerijen door middel van een scheprad.
ID: 135196 | Landschappelijk geheel

Daknam, Lokeren (Lokeren)
De Daknamse Meersen behoren tot de Durmevallei en worden gekenmerkt door het voorkomen van een kleinschalig landschap: kleine percelen hooiland en grasland worden begrensd door grachten met open water of begroeid met verlandingsvegetaties, al dan niet omzoomd door knotwilgen en elzenstruiken. De kleinschalige dorpskern van Daknam ligt in het noorden van het gebied.
ID: 135195 | Landschappelijk geheel

Lokeren (Lokeren)
Het Molsbroek is een meersengebied aan de Durme; juist stroomafwaarts Lokeren gelegen. Tijdens de middeleeuwen werden langs de riviergeul van de Durme de dijken aangelegd en via sluizen zal men eeuwenlang de invloed van de getijden pogen te beheersen.
ID: 135194 | Landschappelijk geheel

Moerbeke (Lokeren), Stekene (Stekene)
Het Wullebos - de Baggaart, op de grens tussen Moerbeke en Stekene, bestaat in het noorden uit naaldbos op de grote dekzandrug. De Papdijk loopt door het gebied. In het zuiden komen voornamelijk akkers en weilanden voor.
ID: 307985 | Bouwkundig element

Moerbeke (Lokeren)
Elektrisch aangedreven gemaal uit 1957 tussen de Olentgracht en de Zuidlede; behoort tot de Watering ten zuiden van Moerbeke op de grens met Eksaarde (Lokeren). Historisch is het pomphuis belangrijk in deze streek om de laaggelegen gebieden leefbaar te houden voor landbouw en bewoning.
ID: 34271 | Bouwkundig element

Eksaardsedam 5 (Lokeren)
Eenvoudig bakstenen hoekhuis van anderhalve bouwlaag, onder schilddak. Aansluitend bij de landhuisstijl van het eerste kwart van de 20ste eeuw, volgens opschrift 1ste pompgemaal opgericht in december 1921.
ID: 34285 | Bouwkundig element

Heirweg 57 (Lokeren)
Hoeve-herberg, gebouwd aan de zuidelijke oever van de Moervaart in de nabijheid van een gietijzeren meerpaal met jaartal 1852. Breedhuis van vier traveeën met links twee onderkelderde achterin springende traveeën, onder zadeldak, waarschijnlijk uit eerste helft 19de eeuw.