Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

448 resultaten


ID: 200701 | Bouwkundig element

Kattesas of Oude Veurnesas

Albert I laan (Nieuwpoort)
Het sas werd herbouwd in 1818, toen de versterkingswerken rond Nieuwpoort gemoderniseerd werden in het kader van de uitbouw van de Wellingtonlinie. De werken werden uitgevoerd door een lokale aannemer, wellicht op basis van plannen opgemaakt door de Brugse ingenieur Jacob Dekaestecker. In 1876-1878 werd het sas nogmaals herbouwd, toen ook het volledige Ganzenpootcomplex heraangelegd werd. Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog werd geprobeerd om via het Kattesas de IJzervlakte te laten overstromen. Van het Oude Veurnesas bleven de sluiswanden in blauwe hardsteen bewaard.


ID: 200707 | Archeologisch element

Vuurtoren De Vierboete

Kromme Hoek (Nieuwpoort)
De Nieuwpoortse Vierboete - een verbastering van het Franse "Bouter le feu" - werd gebouwd in de late 13de -begin 14de eeuw, de periode dat de Duitse Hanze onder leiding van de stad Lübeck maritieme contacten aanknoopte met de Vlaamse steden.


ID: 200822 | Bouwkundig element

Vuurtoren en betonnen hekwerk

Oude Zeedijk (Nieuwpoort)
De huidige vuurtoren had een voorganger die op dezelfde plaats werd opgetrokken in 1883. Onthoofd tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1923 wordt een nieuw exemplaar gebouwd dat in 1926 in gebruik wordt genomen. In 1944 wordt deze toren uit wraakzucht door de Nazi's opgeblazen. De huidige vuurtoren wordt op 21 maart 1949 in gebruik genomen en is wat architectuur aangaat duidelijk geïnspireerd op de toren van 1923-26. Rond het terrein staat een betonnen hekwerk.


ID: 301565 | Bouwkundig element

Sifon van de Kruisvaart

Pieter Deswartelaan (Nieuwpoort)
De sifon van de Kruisvaart is een waterbouwkundige constructie gebouwd in 1859 en aangepast omstreeks 1884, waarin met behulp van een hevel een waterdoorgang kan worden verzekerd onder een kanaal en waarbij de waterhuishouding in twee aparte waternetten, enerzijds voor de scheepvaart en anderzijds voor het polderbeheer, kan worden georganiseerd.


ID: 301719 | Bouwkundig element

Sas van Dierendonck

Pieter Deswartelaan (Nieuwpoort)
Het sas van Dierendonck is een waterbouwkundige constructie gebouwd omstreeks 1867 waarin een schutsluis en een uitwateringssluis worden gecombineerd en waarbij de waterhuishouding in twee aparte waternetten, enerzijds voor de scheepvaart en anderzijds voor het polderbeheer, kan worden georganiseerd.


ID: 126656 | Bouwkundig element

Sluizencomplex De Ganzenpoot met oorlogsgedenktekens

Sluizen (Nieuwpoort)
Sluizencomplex uit 1876-78, aangelegd ter hoogte van Nieuwpoort-Stad. Na de Eerste Wereldoorlog, oprichting in de nabijheid van het sluizencomplex van een reeks gedenktekens ter nagedachtenis van de gesneuvelden en de rol van militaire eenheden of personen.


ID: 135131 | Landschappelijk geheel

Oostends Krekengebied met Sluiskreek, Zoutekreek en Grote Keignaertkreek

Stene, Zandvoorde (Oostende), Oudenburg (Oudenburg)
Dit gebied bevat twee krekenstelsels: de Grote Keignaertkreek en de Zoute kreek en Sluiskreek. Het landschap wordt gestructureerd door de kreken en de aangrenzende komgronden. De Grote Keignaertkreek, Zoute kreek en Sluiskreek zijn ontstaan tijdens de overstromingsfase rond het beleg van Oostende aan het begin van de 17de eeuw doordat de duinen ten oosten van Oostende doorgestoken geweest zijn. Na het beleg van Oostende polderde men de overstroomde delen terug in, maar om de havengeul open te houden had men zogenaamde spoelpolders nodig om voldoende waterdynamiek te garanderen. Momenteel staan de kreken niet meer in rechtstreekse verbinding met de zee. Nabij de kreken en hun uitlopers komt eerder grasland (meestal weiland) voor, in de komgronden eerder akkerland. De kreken bevatten brakwater wat een typische flora met zich meebrengt.


ID: 56842 | Bouwkundig element

Twee slipways

Buskruitstraat (Oostende)
Twee slipways opgetrokken in 1931. Gelegen aan het visserijdok, gegraven in het kader van de uitbouw van de nieuwe vissershaven in 1922-1934 op de oostelijke oever van de havengeul. In 1931 worden ten noorden van het dok twee slipways geïnstalleerd. De slipways zijn van Amerikaanse oorsprong: "Crandall Dry Dock Engineers inc., Cambridge Massachusetts, U.S.A."


ID: 56697 | Bouwkundig element

BLOSO Spuikom Oostende

Dokter Eduard Moreauxlaan 1A (Oostende)
Watersportcentrum aan de Spuikom, naar ontwerp van architect Fernand Sohier (Brugge) van 1992. Losse groepering van een vijftal slaappaviljoenen bekleed met cederhout, ieder bestaande uit twee cellen (acht bedden) onder lessenaarsdak (eterniettichelen)


ID: 56841 | Bouwkundig element

Visserijdok

Havengeulkaai (Oostende)
Vlotdok gegraven in het kader van de uitbouw van de nieuwe vissershaven in 1922-1934 op de oostoever van de haven.