Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

73897 resultaten


ID: 5379 | Bouwkundig element

Diephuis met traditionele kern

Lange Nieuwstraat 137 (Antwerpen)
Diephuis met bepleisterde en beschilderde lijstgevel uit de eerste helft van 19de eeuw. Muurankers geven de traditionele, minstens 17de-eeuwse kern aan.


ID: 5381 | Bouwkundig element

Schippersbeurs

Lange Nieuwstraat 14 (Antwerpen)
Beursgebouw in neogotische stijl, opgetrokken als annex van de de Handelsbeurs, naar een ontwerp door stadsbouwmeester Gustave Royers uit 1894. De bouw werd eind januari 1895 bij openbare aanbesteding toegewezen aan de aannemer Victor Merckx-Verellen uit de Rodestraat, die de werken vermoedelijk in de loop van 1896 voltooide. De oorspronkelijke bestemming van de lokalen was een Fondsenbeurs voor wisselagenten.


ID: 5355 | Bouwkundig element

Winkelhuis in Louis-Philippestijl

Lange Nieuwstraat 15 (Antwerpen)
Winkelhuis in Louis-Philippestijl op de hoek van Lange Nieuwstraat en Borzestraat, volgens de bouwaanvraag uit 1851 opgetrokken in opdracht van Constantin Van den Nest. Uit het bouwdossier vallen ontwerper noch aannemer af te leiden.


ID: 5392 | Bouwkundig element

Drie traditionele diephuizen

Lange Nieuwstraat 150-154 (Antwerpen)
Drie traditionele diephuizen van elk twee traveeën en twee bouwlagen, oorspronkelijk onder een zadeldak, daterend uit het vierde kwart van de 16de eeuw of het eerste kwart van de 17de eeuw.


ID: 5356 | Bouwkundig element

Hotel de Knyff

Lange Nieuwstraat 17 (Antwerpen)
Laatclassicistisch herenhuis in 1802 gebouwd door Pierre Jean Coreblom in opdracht van Charles Joseph Xavier de Knyff. Het hotel werd in 1875 Jean Baptiste Vereecken verhoogd in opdracht van Emile Van Put, en in 1920 door het bureau Cols en De Roeck verbouwd tot bankgebouw.


ID: 5357 | Bouwkundig element

Burgerhuis met beaux-artsgevel

Lange Nieuwstraat 19 (Antwerpen)
Laatclassicistisch burgerhuis volgens de bouwaanvraag uit 1811 opgetrokken in opdracht van Charles Joseph Xavier de Knyff (Antwerpen, 1754-1826), eigenaar van het aanpalende herenhuis. In 1911 liet de weduwe Alfons Scheepers de gevel in beaux-artsstijl verbouwen en verfraaien, met vernieuwing van het dak.


ID: 5382 | Bouwkundig element

De Grooten Robijn, later Banque d'Anvers

Lange Nieuwstraat 20-24 (Antwerpen)
Uitgestrekt gebouwencomplex waarvan de kern wordt gevormd door De Grooten Robijn of het hotel Jean Antoine du Bois de Vroylande, een patriciërswoning in rococostijl uit 1746-1750 door Jan Pieter van Baurscheit de Jonge.


ID: 5358 | Bouwkundig element

Herenhuis in beaux-artsstijl

Lange Nieuwstraat 21-23 (Antwerpen)
Herenhuis in beaux-artsstijl, naar een ontwerp door de architect Joseph Hertogs uit 1900. Opdrachtgever was de wolkoopman en -makelaar Adolphe “Evrard” Joseph Havenith, zoon van een uit Eupen afkomstige ondernemer. Hij huwde op 1 juni 1875 met Elisabeth Eugénie van den Bergh, de zus van Henriëtte Mayer-van den Bergh.


ID: 5359 | Bouwkundig element

De Vliegende Vogel

Lange Nieuwstraat 25 (Antwerpen)
Burgerhuis genaamd “De Vliegende Vogel”, met een traditionele kern die opklimt tot de tweede helft van de 16de eeuw, en in laatclassicistische stijl werd aangepast in de vroege 19de eeuw. Het pand werd verhoogd met een derde bouwlaag in 1873, en de poorttravee werd afgesplitst in 1879.


ID: 5361 | Bouwkundig element

Hof van Immerseel met Bourgondische Kapel

Lange Nieuwstraat 29A-E (Antwerpen)
Van het voormalige Hof van Immerseel is de laatgotische huiskapel of zogenaamd "Bourgondische kapel" bewaard, gebouwd in opdracht van schout en markgraaf Jan I van Immerseel en te dateren in de jaren 1490. In het interieur zijn unieke laatgotische muurschilderingen bewaard. De kapel in traditionele bak- en zandsteenstijl van twee bouwlagen onder zadeldak, bevindt zich in een vleugel tussen twee binnenplaatsen, die onder de kapel door verbonden zijn door middel van een korfboogdoorgang met stervormig ribbengewelf. Op de tweede binnenplaats bevindt zich een neotraditioneel koetshuis met paardenstal, te dateren omstreeks 1880 en wellicht toe te schrijven aan François Baeckelmans.