9352 resultaten
ID: 72420 | Bouwkundig element

Brogelerweg 2 (Oudsbergen)
Hoeve vermeld in 1662 als Thijs Hansen Goet. Deze hoeve was waarschijnlijk de zetel van het belangrijke laathof Ellecom, oorspronkelijk eigendom van de abdij van Aldeneik, later van het kapittel van Aldeneik/Maaseik.
ID: 86194 | Bouwkundig element

Kasteelstraat 2-4 (Oudsbergen)
De commanderij van Gruitrode was een belangrijke vestiging; veel hier dienst doende commandeurs werden later landcommandeur van de balie Alden Biesen.
ID: 86195 | Bouwkundig element

Kasteelstraat 37 (Oudsbergen)
De oorspronkelijk tweeledige hoeve werd waarschijnlijk door de Duitse Orde gebouwd in 1739 en bleef eigendom van de commanderij tot de Franse bezetting.
ID: 72422 | Bouwkundig element

Lommerstraat 2 (Oudsbergen)
Voorheen gesloten hoeve, thans U-vormig, gedateerd 1913. De uit deze periode resterende vleugel is de oostvleugel met woonhuis, stal en dwarsschuur.
ID: 22659 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Molenweg 177 (Oudsbergen)
Graanwatermolen over de Bosbeek, daterend van 1859, thans als café ingericht. De beekvallei is grotendeels verbost en ook de watermolen is omgeven door voornamelijk gemengd loofbos.
ID: 72428 | Bouwkundig element

Muisvenstraat 112 (Oudsbergen)
Tweeledige hoeve met oude vestiging, reeds aangeduid op de Ferrariskaart van 1771-1777. De hoeve is sterk verbouwd.
ID: 72423 | Bouwkundig element

Neermolenweg 9 (Oudsbergen)
De opstelling is dezelfde als die van de Hoogmolen: twee parallelle gebouwen, ten noorden het molenhuis, ten zuiden het molenaarshuis, aan weerszijde van de straat, beide met nok loodrecht op de Abeek.
ID: 22661 | Bouwkundig element

Ophovenbosstraat 35 (Oudsbergen)
Hoeve met losse bestanddelen uit de 19de eeuw.
ID: 72457 | Bouwkundig element

Peerderbaan 74 (Oudsbergen)
Thans tweeledige hoeve, ontstaan uit een langgestrekte hoeve uit de eerste helft van de 19de eeuw. De huidige gebouwen dateren uit het vierde kwart van de 19de eeuw.
ID: 22664 | Bouwkundig element

Vinkenkantstraat 17 (Oudsbergen)
Boerenburgerhuis van drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak, uit de tweede helft van de 19de eeuw.