Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

40 resultaten


ID: 307738 | Landschappelijk element

Komense Vaart

Hollebeke, Voormezele, Zillebeke (Ieper)
Het kanaal tussen Ieper en Komen moest het IJzerbekken, dat via het Ieperleekanaal met Ieper verbonden was, verder verbinden met het Leiebekken. Op die manier konden de steden langs de Leie, de Deûle en de Schelde (Komen, Kortrijk, Gent, Armentières, Rijsel, …) worden verbonden met de kust. De aanleg start rond 1863, maar door de aanwezigheid van een heuvelrug waar het kanaal doorheen moest, wordt de aanleg een lijdensweg van 100 jaar. Uiteindelijk is het kanaal nooit echt in gebruik genomen, maar de bedding is nog duidelijk aanwezig in het huidige landschap en waar het kanaal door de heuvelrug snijdt heeft het natuurgebied De Palingbeek, later omgevormd tot provinciedomein, zich ontwikkeld.


ID: 307525 | Landschappelijk element

Kreken van Rupelmonde, Kruibeke en Bazel

Kruibeke (Oost-Vlaanderen)
Geulen ontstaan als gevolg van een dijkdoorbraak langs de Schelde in 1715.


ID: 307519 | Landschappelijk element

Legaardsdijk Gouwelozekreek

Polderdijk (Oostende), Schorrendijk (Oudenburg)
Zeedijk uit 1626, 1723 en 1737, die de Gauwelozekreek aan de oostzijde bedijkt. De Gauwelozekreek is begin van de 19de eeuw grotendeels gedempt of gekanaliseerd, maar de dijk is in het landschap blijven liggen.


ID: 308064 | Landschappelijk element

Maastrichtersteenweg met wegbeplanting

Maastrichtersteenweg (Riemst)
De Maastrichtersteenweg maakt deel uit van de N79 die Sint-Truiden verbindt met Maastricht. Op het traject tussen Riemst en Maastricht is de historische wegbeplanting met opgaande lindes nog deels bewaard. De steenweg is loodrecht georiënteerd op de kerktoren van de Onze-Lieve-Vrouwbasiliek van Tongeren. De aanleg van deze rechte steenweg gebeurde in de periode 1804-1813 onder het bewind van Napoleon.


ID: 307520 | Landschappelijk element

Noordede

Bredene (Bredene), Klemskerke, Vlissegem (De Haan), Houtave, Zuienkerke (Zuienkerke)
De Noordede is één van de centrale afwateringskanalen in de watering van Blankenberge. Zijn ontstaan dateert uit de beginperiode van de indijking van de kustvlakte rond de 10de-11de eeuw. Inpoldering, bedijking en afwateringskanalen vormen een samenhangend geheel, want zonder indijking kon de mens het op zee gewonnen land niet intensief gaan bewerken en zonder een goed doordacht stelsel van afwateringskanalen kon hij het land niet tegen afstromend regenwater beschermen. Met een goede waterbeheersing stond of viel de landbouw in dit laag gelegen, natte poldergebied. Naast de Blankenbergse vaart vormde de Noordede de hoofdas in het afwateringssysteem. Een netwerk van kleinere waterwegen sloot erop aan. De hoofdwaterwegen zorgden voor de afvoer van het overtollige water naar zee (via de Blankenbergse vaart) of naar de getijdegeulen in Oostende in het geval van de Noordede.


ID: 308398 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Onze-Lieve-Vrouw van Bijstandkapel met opgaande lindes

Dikke Linde, Landweg (Kinrooi)
Op het kruispunt van de Dikke Linde en de Landweg staat een kapel uit midden 19de eeuw gewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand, omringd door vier lindebomen. De straatnaam verwijst naar de Dikke Linde die hier volgens een oud volksverhaal vroeger gestaan heeft.


ID: 308020 | Landschappelijk element

Oostendse vaart tussen Brugge en Plassendale

Brugge, Jabbeke, Oudenburg (West-Vlaanderen)
De Oostendse vaart is een in hoofdzaak tijdens de eerste helft van de 17de eeuw gegraven kanaal tussen Brugge en Oostende. Het segment tussen Brugge en Plassendale werd gegraven in de bochtige bedding van de Ieperlee(t), een middeleeuwse scheepvaartverbinding tussen Ieper en Brugge. Op het kanaalsegment liggen meerdere vaartgehuchten. De vaartdijken zijn nog grotendeels beplant met opgaande bomenrijen van populier.


ID: 307923 | Landschappelijk element

Oude Demerloop

Aarschot (Aarschot)
Stroomopwaarts van Aarschot ligt een aftakking van de historische Demerloop. Ten oosten van de stad splitste de Demer in twee armen: een zuidelijke arm die een onverhoedse bocht maakte en een noordelijke arm die in een korter traject op de stad afstevende. De zuidelijke arm is nu afgesneden van de gekanaliseerde Demer.


ID: 308332 | Landschappelijk element

Spoorwegbedding lijn 29 Aarschot-Herentals

Aarschot (Aarschot), Morkhoven (Herentals), Ramsel (Herselt), Westmeerbeek (Hulshout), Westerlo (Westerlo)
De spoorwegbedding gelegen tussen Aarschot en Herentals is een relict van de spoorlijn 29, die de steden Leuven, Aarschot, Herentals, Turnhout met Baarle-Hertog en Tilburg verbond. Spoorlijn 29 bestond uit de trajecten Leuven-Herentals, Herentals-Turnhout en Turnhout-Tilburg.


ID: 308330 | Landschappelijk element

Spoorwegbedding lijn 30 Scherpenheuvel-Zichem

Scherpenheuvel, Zichem (Scherpenheuvel-Zichem)
De spoorwegbedding tussen Scherpenheuvel en Zichem was een aftakking van spoorlijn 35 Aarschot-Diest en werd grotendeels voor het belangrijke bedevaartsoort Scherpenheuvel in 1894 aangelegd. In 1974 reden de laatste passagierstreinen en werd het goederenverkeer stopgezet.