Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

386 resultaten


ID: 79941 | Bouwkundig element

Havenmeestergebouw

Rederskaai 1 (Brugge)
Havenmeestergebouw van de jachtclub "R.B.S.C." of "Royal Belgian Sailing Club". In de jaren 1950 wordt in de noordwesthoek van de vissershaven door het Beheer Bruggen en Wegen, dienst der Kust, op initiatief van de Knokse graaf Maurice Lippens een vlottende brug van 150 meter aangelegd voor plezierjachten.


ID: 77808 | Bouwkundig element

Gebouwencomplex met kantoren en telefooncentrale

Rijselstraat 1 (Brugge)
Gebouwencomplex met administratieve doeleinden en telefooncentrale, ontworpen in 1989 in rode baksteen door de architecten H. Augustyniak, P. De Maeght en R. Vernimmen.


ID: 79985 | Bouwkundig element

Kantoorgebouw

Tijdokstraat 22 (Brugge)
Licht modernistisch getint bedrijfspand uit de jaren 1930, zie opschrift, verspringende gevellijn. Rode baksteenbouw op arduinen plint.


ID: 77882 | Bouwkundig element

Staalconstructiebedrijf La Brugeoise & Nivelles

Vaartdijkstraat 5, 17B (Brugge)
Belangrijke industriële site van Staalconstructiebedrijf La Brugeoise et Nivelles, eertijds zogenaamd La Brugeoise, uitgebouwd in het begin van de 20ste eeuw. De site omvat onder meer de voormalige elektriciteitscentrale met compressoren en toebehoren, een portiersloge, een ontvangstgebouw en een gebouw van de personeelsdienst.


ID: 44514 | Bouwkundig element

Burgerhuis en magazijn

Dries 8-9 (Buggenhout)
Een begin 19de-eeuws langgestrekt gebouw werd in 1884 verbouwd tot het huidige burgerhuis met twee bouwlagen en kenmerkende dubbelhuisopstand en eigentijdse architecturale kenmerken. De rechtervleugel werd gebouwd als bureel in 1909 en is speelser uitgewerkt met een fraaie eclectische voorpuntgevel. Rechts van de ijzeren poort tussen vierkante gemetste pijlers op arduinen sokkel met schamppaaltjes werd eveneens circa 1910 het magazijn opgetrokken in dezelfde rode baksteen met zwarte banden.


ID: 86336 | Bouwkundig element

Eenheidsbebouwing van burgerhuis, burelen en motorweverij

Kapelstraat 75-79 (Deerlijk)
Eenheidsbebouwing van burgerwoning, burelen en voormalige 'motorweverij' gebouwd in 1938 in opdracht van M.G. Decraene-Berton. Parement van gele baksteen met invloeden van de geometrische art deco.


ID: 38198 | Bouwkundig element

Stoommaalderij De Volder

Gentsesteenweg 53 (Deinze)
Stoommaalderij, opgericht circa 1883. Twee grote gebouwen van elk zeven verdiepingen met elkaar verbonden door een gietijzeren passerelle op de bovenste bouwlaag. Het maalderijgebouw is een rechthoekige blok van drie op negen traveeën. Het silogebouw aan de Leie telt zes en acht traveeën. Bewaard ketelhuis, aangebouwd bij het maalderijgebouw en de administratieve afdelingen. Tussen het maalderijgebouw en de nu in onbruik geraakte administratieve gebouwen is later een overdekte hal gebouwd overspannen met een Polonceauspant.


ID: 38002 | Bouwkundig element

Tabaksfabrieken N.V. Van der Cruyssen

Kaaistraat 6 (Deinze)
Tabaksfabriek opgericht in 1872 door P.L. Van der Cruyssen uit Nevele waar zijn broer in dezelfde periode eveneens een tabaksfabriek oprichtte.


ID: 213697 | Bouwkundig element

Paviljoen uit Tweede Wereldoorlog

Kleine Pontstraat 5 (Deinze)
Houten constructie uit de Tweede Wereldoorlog, opgetrokken door de Duitse Feldwebels. Zeer eenvoudig wit geschilderd houten paviljoentje op rechthoekige plattegrond onder zadeldak van golfplaten; rechthoekige groene deur en dito vensters voorzien van luiken. De waarde ligt in zijn historiek. Het vormt een zeldzaam voorbeeld van houtarchitectuur uit de oorlogstijd.


ID: 38039 | Bouwkundig element

Molens van Deinze en Antwerpen

Markizaatpark 11-40 (Deinze)
Huidig gebouwencomplex, volledig in binnenblok gelegen, met rechts van de gekasseide oprit lang bakstenen bureelgebouw en links een oud bureelgebouwtje. Erachter gelegen productie-eenheid met oudste maalderijgebouw palend aan de Leie met loskaai. Typisch bakstenen industriegebouw van dertien traveeën en zes bouwlagen onder laag zadeldak, vermoedelijk daterend van circa 1892. Loopbrug naar het tegenover gelegen gebouw, in kern eveneens opklimmend tot eind 19de eeuw. Uitbreiding uit de eerste helft van de 20ste eeuw.