Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

48 resultaten


ID: 135123 | Landschappelijk geheel

Welle- en Kapellemeersen

Erembodegem (Aalst), Hekelgem, Teralfene (Affligem), Denderleeuw, Welle (Denderleeuw)
De Wellemeersen en Kapellemeersen situeren zich op grondgebied van Welle en Erembodegem. Het is een voormalig hooiweidegebied met strookvormige bospercelen, aan beide zijden van de Dender gelegen. In de 20ste eeuw werden de hooiweiden door populierenaanplanten vervangen. De Sint-Amanduskapel met bron, aan de top van een steile helling ten oosten van de Kapellemeersen gelegen, groeide tot een bedevaartsoord uit.


ID: 308332 | Landschappelijk element

Spoorwegbedding lijn 29 Aarschot-Herentals

Aarschot (Aarschot), Morkhoven (Herentals), Ramsel (Herselt), Westmeerbeek (Hulshout), Westerlo (Westerlo)
De spoorwegbedding gelegen tussen Aarschot en Herentals is een relict van de spoorlijn 29, die de steden Leuven, Aarschot, Herentals, Turnhout met Baarle-Hertog en Tilburg verbond. Spoorlijn 29 bestond uit de trajecten Leuven-Herentals, Herentals-Turnhout en Turnhout-Tilburg.


ID: 308333 | Landschappelijk element

Trambeddingen tussen Rillaar-Tielt-Winge en Meensel-Kiezegem-Kapellen

Rillaar (Aarschot), Kapellen (Glabbeek), Meensel-Kiezegem, Tielt (Tielt-Winge)
De spoorwegbeddingen Rillaar - Tielt-Winge en Meensel-Kiezegem - Kapellen zijn restanten van de buurtspoorlijn Haacht-Aarschot-Tienen die van 1897 tot 1953 in gebruik was.


ID: 7051 | Bouwkundig element

Centraal Station

Koningin Astridplein 27 (Antwerpen)
Begrensd door het Koningin Astridplein aan de noordzijde, Pelikaansstraat aan de westzijde en Dierentuin aan de oostzzijde. De eerste Belgische spoorlijn, het segment Brussel-Mechelen, werd ingehuldigd op 5 mei 1835; op 3 mei 1836 volgde het segment Mechelen-Antwerpen.


ID: 135260 | Landschappelijk geheel

Mijnsite Waterschei, Klaverberg en Heiderbos

As (As), Genk (Genk), Opglabbeek (Oudsbergen)
Tot begin 20ste eeuw was Waterschei een straatvormig gehucht ten noordoosten van Genk. In 1901 werd in het aangrenzende As de eerste steenkool van de Kempen aangeboord en in 1907 werd dan begonnen met de oprichting van de steenkolenmijn te Waterschei. Het landschap van heide, duinen en bossen op het Kempens Plateau werd er in de loop van de eeuw grondig gewijzigd. Niettemin vormt het grensgebied van beide gemeenten een aantrekkelijke omgeving met vele relicten van het industrieel-archeologisch mijnverleden en ook talrijke andere facetten van de cultuur- en natuurhistorie.


ID: 300251 | Landschappelijk geheel

Mijnsite Eisden, Mechelse Heide en Mechels Bos

Niel-bij-As (As), Lanklaar (Dilsen-Stokkem), Mechelen-aan-de-Maas, Opgrimbie, Vucht (Maasmechelen)
De aaneengesloten heide- en boscomplexen worden doorsneden door de steilrand van het Kempisch Plateau. In Ven Onder de Berg ligt een voor Europa uniek laaglandhoogveen. In de omgeving van de heide komen belangrijke concentraties van wintereikenrelictbosjes, struwelen, houtwallen en afzonderlijke stoven voor. De Mechelse Heide telt nog bunkers en loopgraven die teruggaan tot de inrichting als Duits militair oefenterrein in de Eerste Wereldoorlog. De 19de-eeuwse naaldhoutaanplantingen hebben een drevenpatroon dat de systematische aanleg in functie van de mijnbouw verraadt. Langs de Zuid-Willemsvaart ligt de voormalige mijnsite van Eisden, via het Kolenspoor verbonden met het station van As. Naast de vier terrils getuigen nog enkele gebouwen en mijninstallaties van de vroegere mijnsite.


ID: 135179 | Landschappelijk geheel

Scheldemeanders nabij Avelgem

Avelgem (Avelgem), Ruien (Kluisbergen)
Het gebied omvat een deel van de Scheldevallei tussen Avelgem en Ruien met de Scheldemeersen en meerdere afgesneden Scheldemeanders. Ook het mondingsgebied van de Ronebeek behoort tot de ankerplaats.


ID: 308046 | Landschappelijk element

Spoorwegbedding lijn 83 Kortrijk-Ronse

Avelgem (Avelgem), Harelbeke (Harelbeke), Kortrijk (Kortrijk), Ronse (Ronse), Heestert, Moen, Zwevegem (Zwevegem)
Het tracé van de oude spoorlijn 85 Kortrijk-Ronse is tussen Kortrijk en Avelgem en ten westen van Ronse-centrum nog duidelijk herkenbaar in het landschap als een lijnelement. Langs de route is sporadisch nog signalisatie en spoorweginfrastructuur aanwezig. Ook enkele spoorwegtaluds herinneren nog aan de vroegere functie van het huidige fietspad. In Ronse is de oude spoorwegbedding gedeeltelijk in gebruik voor landbouwverkeer en gedeeltelijk verbreed en aangepast voor autoverkeer.


ID: 308047 | Landschappelijk element

Spoorwegbedding lijn 85 Leupegem-Spiere

Avelgem (Avelgem), Berchem, Ruien (Kluisbergen), Kooigem (Kortrijk), Leupegem, Melden (Oudenaarde), Spiere (Spiere-Helkijn), Moen, Sint-Denijs (Zwevegem)
Het tracé van de oude spoorlijn 85 tussen Leupegem en Spiere is nog herkenbaar in het landschap als een lijnelement. Langs de route is sporadisch nog signalisatie en spoorweginfrastructuur aanwezig. Ook enkele spoorwegtaluds herinneren nog aan de vroegere functie van het huidige fietspad.


ID: 135141 | Landschappelijk geheel

Kasteeldomein Rijkevelde en omgeving

Oedelem (Beernem), Assebroek, Sint-Kruis (Brugge), Sijsele (Damme)
Door de arme zandgrond was dit gebied tot de 18de eeuw een wastine die benut werd als gemeenschappelijke graasgrond met heidevegetatie en enkele verspreid gelegen veldvijvers. In de 18de eeuw en het begin van de 19de eeuw werden deze minder goeie landbouwgronden aanvankelijk met loofbomen bebost, later met naaldbomen. Het landschap wordt gestructureerd door het reliëf (landduinen) en de hydrografie: centraal in de ankerplaats loopt de Meersbeek van Sijsele in west-zuidwestelijke richting. De Loweiden zijn een complex van voornamelijk weilanden en in mindere mate akkerlanden met een zeer kleinschalige percelering die historisch vrij stabiel is. De bebouwing (onder meer kasteel Rijkevelde, Hof ter Leiden en kasteel Ten Torre) bevindt zich vooral aan de rand van de vallei op hoger gelegen gronden. In de noordwestelijke uithoek ligt het natuurgebied Schobbejakshoogte.