Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

443 resultaten


ID: 301565 | Bouwkundig element

Sifon van de Kruisvaart

Pieter Deswartelaan (Nieuwpoort)
De sifon van de Kruisvaart is een waterbouwkundige constructie gebouwd in 1859 en aangepast omstreeks 1884, waarin met behulp van een hevel een waterdoorgang kan worden verzekerd onder een kanaal en waarbij de waterhuishouding in twee aparte waternetten, enerzijds voor de scheepvaart en anderzijds voor het polderbeheer, kan worden georganiseerd.


ID: 301719 | Bouwkundig element

Sas van Dierendonck

Pieter Deswartelaan (Nieuwpoort)
Het sas van Dierendonck is een waterbouwkundige constructie gebouwd omstreeks 1867 waarin een schutsluis en een uitwateringssluis worden gecombineerd en waarbij de waterhuishouding in twee aparte waternetten, enerzijds voor de scheepvaart en anderzijds voor het polderbeheer, kan worden georganiseerd.


ID: 126656 | Bouwkundig element

Sluizencomplex De Ganzenpoot met oorlogsgedenktekens

Sluizen (Nieuwpoort)
Sluizencomplex uit 1876-78, aangelegd ter hoogte van Nieuwpoort-Stad. Na de Eerste Wereldoorlog, oprichting in de nabijheid van het sluizencomplex van een reeks gedenktekens ter nagedachtenis van de gesneuvelden en de rol van militaire eenheden of personen.


ID: 135131 | Landschappelijk geheel

Oostends Krekengebied met Sluiskreek, Zoutekreek en Grote Keignaertkreek

Stene, Zandvoorde (Oostende), Oudenburg (Oudenburg)
Deze ankerplaats bevat twee krekenstelsels: de Grote Keignaertkreek en de Zoute kreek en Sluiskreek. Het landschap wordt gestructureerd door de kreken en de aangrenzende komgronden. De Grote Keignaertkreek, Zoute kreek en Sluiskreek zijn ontstaan tijdens de overstromingsfase rond het beleg van Oostende aan het begin van de 17de eeuw doordat de duinen ten oosten van Oostende doorgestoken geweest zijn. Na het beleg van Oostende polderde men de overstroomde delen terug in, maar om de havengeul open te houden had men zogenaamde spoelpolders nodig om voldoende waterdynamiek te garanderen. Momenteel staan de kreken niet meer in rechtstreekse verbinding met de zee. Nabij de kreken en hun uitlopers komt eerder grasland (meestal weiland) voor, in de komgronden eerder akkerland. De kreken bevatten brakwater wat een typische flora met zich meebrengt.


ID: 56842 | Bouwkundig element

Twee slipways

Buskruitstraat (Oostende)
Twee slipways opgetrokken in 1931. Gelegen aan het visserijdok, gegraven in het kader van de uitbouw van de nieuwe vissershaven in 1922-1934 op de oostelijke oever van de havengeul. In 1931 worden ten noorden van het dok twee slipways geïnstalleerd. De slipways zijn van Amerikaanse oorsprong: "Crandall Dry Dock Engineers inc., Cambridge Massachusetts, U.S.A."


ID: 56697 | Bouwkundig element

BLOSO Spuikom Oostende

Dokter Eduard Moreauxlaan 1 (Oostende)
Watersportcentrum aan de Spuikom, naar ontwerp van architect Fernand Sohier (Brugge) van 1992. Losse groepering van een vijftal slaappaviljoenen bekleed met cederhout, ieder bestaande uit twee cellen (acht bedden) onder lessenaarsdak (eterniettichelen)


ID: 56841 | Bouwkundig element

Visserijdok

Havengeulkaai (Oostende)
Vlotdok gegraven in het kader van de uitbouw van de nieuwe vissershaven in 1922-1934 op de oostoever van de haven.


ID: 56836 | Bouwkundig element

Houtdok en Zwaaidok

Houtkaai (Oostende)
Houtdok en Zwaaidok. Behoren samen met het Vlotdok tot de "Nieuwe Handelsdokken", de huidige Handelshaven, uitgevoerd in het kader van een uitbreiding van de haven van 1898 tot 1914. 1906: ten zuiden van het Zwaaidok wordt een rangeeremplacement aangelegd.


ID: 56823 | Bouwkundig element

Zeewezengebouw en inschepinghall voor de pakketboten naar Dover

Natiënkaai 5 (Oostende)
Voormalig Zeewezengebouw en inschepinghall voor de pakketboten naar Dover , later hoofdgebouw van de R.M.T. en vervolgens van Oostende Lines.


ID: 56824 | Bouwkundig element

Controlegebouw der Car-ferry

Natiënkaai 9 (Oostende)
Voormalig "Controlegebouw der Car-ferry" aan de Natiënkaai, thans kaai-, officier- en inschepinggebouw, naar ontwerp van architect van Bruggen en Wegen J. De Jong van 1938, in de trant van de nieuwe zakelijkheid. Langwerpig gebouw van één à twee bouwlagen onder plat dak met daklantaarns van glasbeton. Betonskelet met witte bakstenen wanden; bij verregaande verbouwingen in de jaren 1960 onder leiding van architect Hendrik De Nijs (Brugge) voorzien van nieuwe gevelbekleding.