16948 resultaten
ID: 12080 | Geografisch
Leemanslaan (Olen)
Straat genoemd naar ingenieur J. Leemans die in 1908 in Oud-Turnhout de "Compagnie Industrielle Union" oprichtte voor de verwerking van ertsen afkomstig uit de mijnen van "Union Minière du Haut-Katanga" in het toenmalig Belgisch Congo.
ID: 5701 | Geografisch
Oevelseweg (Olen)
Vertrekkend in het centrum van Onze-Lieve-Vrouw-Olen.
ID: 5702 | Geografisch
Pastoor Janssensplein (Olen)
Geplaveid plein met de Sint-Jozefskerk en een piramidevormig monument van koper opgericht in 1988 ter gelegenheid van het vijfenzeventig jaar bestaan van de parochie.
ID: 5703 | Geografisch
Pastoriestraat (Olen)
Straat ten noordwesten van de kerk van Onze-Lieve-Vrouw, op het oude gehucht Boekel, uitlopend op een beboomd pleintje met een pijlerkapel en een beeld van een "Boer", gesigneerd J. Wouters, 1994.
ID: 5704 | Geografisch
Sint-Maartenstraat (Olen)
Verbindingsstraatje tussen Dorp en de kerk. Kleinschalige lintbebouwing met dorpswoningen.
ID: 5705 | Geografisch
Watertorenstraat (Olen)
Noordzijde van de straat ingenomen door de diverse 20ste-eeuwse fabrieksgebouwen met onder meer schouwen, bedrijfshallen, kantoren en een watertoren met open voet van 1926.
ID: 13332 | Geografisch
Oostende, Stene, Zandvoorde (Oostende)
Stad Oostende, uitgebreid met deel van Mariakerke in 1877; resterend deel toegevoegd in 1899. Tussen 1877 en 1931 in vijf fasen telkens delen van Stene bij Oostende gevoegd; uiteindelijke fusionering met Oostende in 1971, samen met Raversijde en Zandvoorde. Totaal aantal inwoners: 67.291 (2000). Totale oppervlakte: 3.772 hectare.
ID: 14514 | Geografisch
Oostende (Oostende)
Grote badplaats van 31.389 inwoners (2000) en 1.248 hectare. Gelegen aan de Middenkust in zand- (duinen) en kleigronden (polders). Ten noorden grotendeels genivelleerde en overbouwde duinengordel; resterende zeeduinen aan oostzijde van de havengeul en in de grensstreek met Bredene. Belangrijk verkeerskruispunt gelegen aan de Noordzee.
ID: 14517 | Geografisch
Oostende (Oostende)
De haven van Oostende is een kunstmatige haven, ontstaan uit een aantal economische en krijgskundige factoren. De geschiedenis ervan bestaat uit opeenvolgende uitbreidingen van het havengebied en de bijhorende modernisering van de infrastructuur. De haven wordt bereikt door de Grote en de Kleine Rede, respectievelijk ten noorden en ten zuiden van de Stroombank, te dwarsen. De eigenlijke toegangsweg of havengeul is begrensd door twee staketsels die licht divergerend in zee dringen, noordwestelijk georiënteerd. Naar aanleiding van het doorsteken van de duinen in het derde kwart van de 15de eeuw heeft het havengebied zich ontwikkeld ten oosten van de stad, grotendeels op oorspronkelijk grondgebied van Bredene, met uitzondering van de Mercatorjachthaven ten zuiden. Na geleidelijke inpoldering van het overstromingsgebied (vanaf 1605) ontstaan van de zogenaamd "Historische Polders van Oostende", tot het eerste kwart van de 19de eeuw gebruikt als spoelpolders voor de haven.