16948 resultaten


ID: 6086 | Geografisch

Polderweg (Deinze)
Vroeger "dreve van 't goed ter Wallen" onmiddellijk achter de kerk.


ID: 6087 | Geografisch

Pontstraat (Deinze)
Noord-zuid-verlopende straat van de Leie tot de grens met Nazareth, doorsneden door de steenweg en spoorweg Gent-Kortrijk. Voornamelijk ten zuiden van de spoorweg nog landelijke straat met enkele oude hoeven.


ID: 6088 | Geografisch

Ramstraat (Deinze)
Vroeger Raamstraat leidend naar de ramen waar in de middeleeuwen weefsels te drogen en te bleken hingen. Deels smal zijstraatje aan de oostzijde van de Markt.


ID: 5814 | Geografisch

Reibroekstraat (Deinze)
Vertrekkend aan de spoorweg en met een kronkelend tracé leidend naar een viersprong. Het eerste gedeelte van de straat, nabij de spoorweg en de dorpskern, is grotendeels bebouwd met 20ste-eeuwse dorpswoningen.


ID: 5815 | Geografisch

Renaat de Rudderstraat (Deinze)
Zogenaamd naar de ouderlijke woning van de voorvechter van de Vlaamse Beweging.


ID: 5924 | Geografisch

Schave (Deinze)
Vroegere Wierookstraat, leidend naar de heerlijkheid te Wiericx.


ID: 5927 | Geografisch

Schave (Deinze)
Vroegere Molenstraat naar de houten korenwindmolen op de hoek met de Kouterstraat, reeds vermeld in het landboek van 1661 en eigendom van de heerlijkheid Ter Vaalt.


ID: 4489 | Geografisch

Sint-Hubertstraat (Deinze)
De oude steenweg Gent-Kortrijk, loopt parallel aan de latere rechtgetrokken Kortrijksesteenweg, zogenaamd naar de herberg gelegen op de hoek met de Molenstraat.


ID: 5816 | Geografisch

Spoelstraat (Deinze)
Voorheen een gedeelte van de Kerrebroek. Sedert de fusie van de gemeenten nummert de bebouwing van deze straat door met de Spoelstraat in Poesele. De eerste huizen van de huidige Spoelstraat bevinden zich aldus op het vroegere grondgebied Poesele.


ID: 5933 | Geografisch

Statieplein (Deinze)
Na de aanleg van de spoorlijn Gent-Kortrijk (1839) ontstond hier het zogenaamde Statieplein, naderhand hernoemd tot Stationsstraat en in 2019 terug hernoemd tot de oorspronkelijke benaming. Voorzien van een verspringende rooilijn tegenover het circa 1860 gebouwde eerste station dat vernield werd in 1918. De bebouwing dateert voornamelijk uit de periode 1860-1900.