333 resultaten
ID: 58210 | Bouwkundig element

Vaartstraat 102 (Laarne)
Deels gekasseid terrein met sierbetonplaten afsluiting aan de straat met letters B en V (belge vicinal). Gelegen aan de provinciale weg tussen Kalken-Wetteren na aanleg van de tramlijn Gent-Zele-Hamme-Wetteren die in gebruik genomen werd op 17 april 1891.
ID: 881 | Bouwkundig element

Stationsstraat 217 (Lanaken)
Station van Lanaken, gelegen op de spoorlijn Hasselt-Maastrich, en gebouwd circa 1850.
ID: 200086 | Bouwkundig element

Racourhalte 1 (Landen)
Betreft hier een goed voorbeeld van een landelijk station dat in 1908 door de Staatsspoorwegen werd opgetrokken. Karakteristieke baksteenarchitectuur in een bijzonder uitgebreide decoratieve uitvoering.
ID: 44145 | Bouwkundig element

Houthulstseweg 94 (Langemark-Poelkapelle)
Voormalig station aan de toenmalige spoorlijn Armentières-Oostende, analoog met andere heropgebouwde stations van de N.M.B.S. in de streek, zie Langemark, Boezinge, Vlamertinge en andere.
ID: 44104 | Bouwkundig element

Nieuwe Kalsijde 21, Statiestraat 22 (Langemark-Poelkapelle)
Voormalig stationnetje daterend van de jaren 1920, aan de toenmalige spoorlijn Armentières-Oostende. Soortgelijk wederopbouw-stationnetje onder meer te Poelkapelle, Boezinge en Vlamertinge. In de nabijheid, aan spoorwegoverkant, voormalige stationschefwoning: bakstenen gebouwtje van twee bouwlagen op L-vormige plattegrond onder haakse pannen zadeldaken.
ID: 47692 | Bouwkundig element

Eeksken 67 (Lebbeke)
Het station Heizijde is gelegen op de lijn Dendermonde-Asse-Brussel in het uiterste oosten van de gemeente op de grens met Opwijk. De halte werd opgericht op 1 oktober 1904. Het stationnetje zelf werd gebouwd in 1907 en is hiermee het derde station dat op grondgebied van de gemeente gebouwd werd.
ID: 24381 | Bouwkundig element

Stationsstraat 129-131, 129A (Ledegem)
Voormalig station op de in 1887-1889 aangelegde spoorlijn Menen-Roeselare, stopplaats Ledegem-Dadizele; sinds 1975 gesloten en deels verbouwd tot woningen en garages. Alleenstaand, bakstenen station uit het vierde kwart van de 19de eeuw.
ID: 22544 | Bouwkundig element

Nicolaylaan 40-42 (Leopoldsburg)
Het stationsgebouw van Leopoldsburg werd in 1878 gebouwd ten behoeve van het Kamp van Beverlo en in 1929 uitgebreid.
ID: 308331 | Landschappelijk element

Heverlee, Leuven (Leuven)
De spoorwegbedding tussen Leuven en Heverlee – gelegen in het Egenhovenbos – is een restant van een nooit gerealiseerde spoorlijn die de Leuvense Vaartkom met het industriële bekken aan de Samber moest verbinden via de westzijde van de historische stadskern.
ID: 200152 | Bouwkundig element

Diestsesteenweg 486 (Leuven)
Geheel bestaande uit stationsgebouw met dienstwoning, atelier schilderwerken en atelier herstellingen, gebouwd in 1912.