329 resultaten
ID: 15877 | Bouwkundig element
Bergenstraat 65 (Alveringem)
Leegstaand en verwaarloosd hoekhuis van vier traveeën + een afgeschuinde hoeken deurtravee onder overstek en twee bouwlagen onder zadeldak (Vlaamse pannen), uit de 19de eeuw.
ID: 16029 | Bouwkundig element
Beverenstraat 81-85, 92 (Alveringem)
Kleine landelijke wijk zogenaamd Molenwijk naar molen van 1788 gelegen op thans verdwenen motte, en in 1935 overgeplaatst naar Roesbrugge. De vroegere bebouwing wordt gekenmerkt door een boerenwoning van een 19de-eeuwse hoeve, een landelijke herberg en tramhalte In de tramstilstand uit het tweede kwart van de 19de eeuw, een arbeiderswoning uit het vierde kwart van de 19de eeuw en de 19de-eeuwse landelijke herberg In de molenwijk.
ID: 15921 | Bouwkundig element
Roesbruggestraat 67 (Alveringem)
Respectievelijk voormalige tramstelplaats en -stationnetje uit het eerste kwart van de 20ste eeuw, aan de heden uitgebroken tramlijn Veurne-Poperinge (1906-1952).
ID: 11438 | Bouwkundig element
Berkenrodelei 152 (Antwerpen)
Hogere middenvleugel geflankeerd door lagere aanbouwsels; gemarkeerd door zijtrapgevels, van 1878.
ID: 213470 | Bouwkundig element
D'Herbouvillekaai (Antwerpen)
Tussen de sporenbundels waren talrijke kleine constructies aanwezig, zoals gebouwtjes voor de stationschef, voor de douane, lantaarns en kleine reparatie-ateliers.
ID: 6676 | Bouwkundig element
Damplein 27 (Antwerpen)
Het neogotische stationsgebouw Antwerpen-Dam dateert uit 1895-1898 en werd verplaatst in 1907, toen de ringspoorweg en de metalen spoorwegbrug werden gebouwd.
ID: 6743 | Bouwkundig element
Draakplaats (Antwerpen)
Twee identieke watertorens van 1898 gelegen bij het station Antwerpen-Oost en deel uitmakend enerzijds van de Antwerpse ringspoorweg, anderzijds van een autonoom en gesloten watervoorzieningssysteem van de spoorwegmaatschappij, waartoe ook de watertorens van het station Schijnpoort behoren (zie Halenstraat).
ID: 4891 | Bouwkundig element
Drukkerijstraat 18-20 (Antwerpen)
Bestelkantoor voor goederen met depot en stationschefwoning, gebouwd in opdracht van de Staatsspoorwegen (huidige NMBS). Voor het ontwerp gedateerd op 29 juli 1899 tekende ‘chef de section principal’ Jacques Théodore Josephe Wisselez, een architect in overheidsdienst die in 1895 het station van Veurne tot stand had gebracht.
ID: 6832 | Bouwkundig element
Halenstraat (Antwerpen)
Twee identieke watertorens van 1898, gebouwd volgens het principe van professor Intze doch met onbeschermde waterreservoirs, opgesteld naast en beneden de aarden spoorwegberm.
ID: 7051 | Bouwkundig element
Koningin Astridplein 27 (Antwerpen)
Begrensd door het Koningin Astridplein aan de noordzijde, Pelikaansstraat aan de westzijde en Dierentuin aan de oostzzijde. De eerste Belgische spoorlijn, het segment Brussel-Mechelen, werd ingehuldigd op 5 mei 1835; op 3 mei 1836 volgde het segment Mechelen-Antwerpen.