Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 47692 | Bouwkundig element

Stationsgebouw Heizijde

Eeksken 67 (Lebbeke)
Het station Heizijde is gelegen op de lijn Dendermonde-Asse-Brussel in het uiterste oosten van de gemeente op de grens met Opwijk. De halte werd opgericht op 1 oktober 1904. Het stationnetje zelf werd gebouwd in 1907 en is hiermee het derde station dat op grondgebied van de gemeente gebouwd werd.


ID: 24381 | Bouwkundig element

Station Ledegem

Stationsstraat 129-131, 129A (Ledegem)
Voormalig station op de in 1887-1889 aangelegde spoorlijn Menen-Roeselare, stopplaats Ledegem-Dadizele; sinds 1975 gesloten en deels verbouwd tot woningen en garages. Alleenstaand, bakstenen station uit het vierde kwart van de 19de eeuw.


ID: 22544 | Bouwkundig element

Station Leopoldsburg

Nicolaylaan 40-42 (Leopoldsburg)
Het stationsgebouw van Leopoldsburg werd in 1878 gebouwd ten behoeve van het Kamp van Beverlo en in 1929 uitgebreid.


ID: 308331 | Landschappelijk element

Spoorwegbedding tussen Leuven en Heverlee

Heverlee, Leuven (Leuven)
De spoorwegbedding tussen Leuven en Heverlee –  gelegen in het Egenhovenbos – is een restant van een nooit gerealiseerde spoorlijn die de Leuvense Vaartkom met het industriële bekken aan de Samber moest verbinden via de westzijde van de historische stadskern.


ID: 200152 | Bouwkundig element

Buurtspoorwegstation Kessel-Lo

Diestsesteenweg 486 (Leuven)
Geheel bestaande uit stationsgebouw met dienstwoning, atelier schilderwerken en atelier herstellingen, gebouwd in 1912.


ID: 200154 | Bouwkundig element

Station Leuven

Martelarenplein 20, 20E (Leuven)
Als oostelijke begrenzing van het Martelarenplein beschrijft het in 1876-1879 gebouwde station van Leuven een langgerekte rechthoekige plattegrond en in opstand een breed centraal hoofdgebouw en twee hoekpaviljoenen.


ID: 212719 | Bouwkundig element

Station Heverlee

Naamsesteenweg 180 (Leuven)
Baksteenbouw bestaande uit een hoger centraal gedeelte van drie traveeën en twee bouwlagen, aan beide zijden geflankeerd door een aanbouw van één bouwlaag, gebouwd rond 1904.


ID: 306341 | Bouwkundig element

Stationsgebouw Wijgmaal

Stationsstraat 2-4 (Leuven)
Het station van Wijgmaal werd volgens het kadaster en de literatuur gebouwd in 1888 in opdracht van de Remyfabriek, volgens het gangbare stationstype van dat moment. De verlichte industrieel Edouard Remy en zijn opvolgers bouwden naast de stijfselfabriek langs de Vaart ook tal van woningen en gemeenschapsvoorzieningen in Wijgmaal voor de werknemers van de fabriek. In 1896 werd volgens onderzoek van E. Willekens het gebouw uitgebreid met een postkantoor.


ID: 51685 | Bouwkundig element

Station Lichtervelde met lampisterie en hekwerk

Statieplaats 3-5 (Lichtervelde)
Het station ligt op de kruising van de spoorlijnen Brugge-Kortrijk en Gent-Veurne-De Panne. Dit derde station van Lichtervelde werd in 1912-1914 gebouwd en na een gedeeltelijke vernietiging tijdens de Eerste Wereldoorlog identiek hersteld. Het ensemble bestaat uit het langgestrekte stationsgebouw met stationschefwoning en de lampisterie annex toilettengebouwtje. Binnen de standaardtypologie van stationsgebouwen (staatstype ‘1895') is dit station uitzonderlijk door zijn omvang, het materiaalgebruik van grijze machinale strengperssteen en de tegeltableaus met afbeelding van de Lichterveldse paardenmarkt. Ook het gietijzeren hekwerk tussen de lampisterie en de gesloopte goederenloods is bewaard.


ID: 51704 | Bouwkundig element

Site Van Coillie: boomzagerij, olieslagerij en maalderij

Statiestraat 179 (Lichtervelde)
Industrieel-archeologische site op plaats van vroegere houten staakmolen, zogenaamd "molen Devos" (1856-1919). Combinatie van drie landelijke bedrijfjes typerend voor de economische en technologische ontwikkeling van de eerste helft van de 20ste eeuw, voornamelijk uit het interbellum.