333 resultaten
ID: 304755 | Landschappelijk element

Sint-Truiden, Tongeren-Borgloon, Tongeren-Borgloon (Limburg), Linter, Zoutleeuw (Vlaams-Brabant)
Deze voormalige spoorlijn 23 loopt van Drieslinter naar Tongeren. Het eerste deel, tussen Drieslinter en Sint-Truiden, werd ingereden op 27 mei 1878. Het laatste deel, tussen Borgloon en Tongeren werd op 10 september 1879 geopend. De spoorlijn werd ook wel de fruitspoorlijn genoemd omdat er veel fruit langs vervoerd werd voor de stroopfabrieken. In 1957 werd het personenverkeer stopgezet. Vanaf 1958 tot 1980 werd de spoorweg definitief gesloten en werden de sporen opgebroken. Het grootste deel van de voormalige lijn 23 is nu aangelegd als fietspad.
ID: 135191 | Landschappelijk geheel

Wachtebeke (Lochristi), Moerbeke (Lokeren)
Het Heidebos bevindt zich tussen Moerbeke en Wachtebeke op de grote dekzandrug. De droge, hogere gedeelten waren te onvruchtbaar om in het vast landbouwareaal te worden opgenomen en worden door heide en bos gekenmerkt. De overgang bos-akkers is scherp begrensd door een talud. In het noorden ligt het Fort Francipanie en de Parmavaart. In het zuiden een spoorwegbedding.
ID: 34504 | Bouwkundig element

Beerveldse Baan 28-30 (Lochristi)
Station met woning van de stationschef aan de lijn Gent-Antwerpen gebouwd circa 1904. Typisch eenvoudig plattelandsstation van gele en oranjekleurige baksteen, met lichte neotraditionele inslag.
ID: 135196 | Landschappelijk geheel

Daknam, Lokeren (Lokeren)
De Daknamse Meersen behoren tot de Durmevallei en worden gekenmerkt door het voorkomen van een kleinschalig landschap: kleine percelen hooiland en grasland worden begrensd door grachten met open water of begroeid met verlandingsvegetaties, al dan niet omzoomd door knotwilgen en elzenstruiken. De kleinschalige dorpskern van Daknam ligt in het noorden van het gebied.
ID: 18086 | Bouwkundig element

Reinaertdreef 2 (Lokeren)
Voormalig stationnetje op de nu gedesaffecteerde lijn Lokeren-Zelzate. Bakstenen gebouw uit midden 19de eeuw, van het standaard-type met drie traveeën en anderhalve bouwlaag onder zadeldak met brede overstek.
ID: 34333 | Bouwkundig element

Statiestraat 4 (Lokeren)
Klein landelijk stationsgebouw uit 1910, van één verdieping onder kruisende zadeldaken waarvan één met afgewolfd uiteinde. Rode bakstenen gevels op hardstenen plint met brede banden en verbonden booglijsten van gele baksteen.
ID: 27911 | Bouwkundig element

Stationsberg 12, 12C (Maarkedal)
Voormalig stationsgebouw met woning van de stationschef. Landelijk stationsgebouw van het langgerekte type in de kenmerkende decoratieve baksteenbouw van de stationsarchitectuur uit het vierde kwart van de 19de eeuw. Opeenvolgende volumes van drie traveeën en een bouwlagen en drie traveeën en twee bouwlagen onder overstekende leien zadeldaken.
ID: 212870 | Bouwkundig element

Spoorwegstraat (Maasmechelen)
Het zeer sobere station met twee bijgebouwtjes werd gebouwd in 1926.
ID: 50030 | Bouwkundig element

Kronekalseide 278 (Maldegem)
Het voormalige stationsgebouw met woning van Donk heeft nog zijn oorspronkelijk aanzien van 1932 behouden. Het opmerkelijke gebouw met een asymmetrische opbouw en sober gedecoreerde baksteengevels is van een kenmerkend stationstype in interbellumarchitectuur. Het gebouw is ontworpen door architect August Desmet en vormt een treffend voorbeeld van zijn zakelijk-expressionistisch oeuvre.
ID: 52948 | Bouwkundig element

Stationsplein 6 (Maldegem)
Goederenloods gebouwd door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen in 1934 ten oosten van het stationsgebouw. Het ontwerp is, naar de originele plannen, van architect Paul Nouille, spoorwegarchitect en medewerker van onder meer de architecten August Desmet en Henri van de Velde.