333 resultaten
ID: 13803 | Bouwkundig element

Stationsstraat 143 (Niel)
Station met reizigerslokaal, aanpalend dienstgebouw en een vrijstaand gebouwtje, alles in baksteenmetselwerk van circa 1900.
ID: 200833 | Bouwkundig element

Hemmestraat (Nieuwpoort)
Tijdens de late 19de eeuw werd in Ramskapelle, langs de uit 1868 daterende spoorlijn Nieuwpoort-Diksmuide, een eenvoudig stationnetje opgetrokken. Het behoorde tot een typegebouw dat de Belgische spoorwegen omstreeks 1890 invoerden.
ID: 3247 | Bouwkundig element

Statieplein 1 (Nijlen)
Station met onregelmatige traveeën en één + twee bouwlagen onder complexe bedaking, van 1925.
ID: 76605 | Bouwkundig element

Jan Ockeghemstraat 2-4 (Ninove)
Standaardstation van de Belgische staatsspoorwegen, waarschijnlijk van begin 20ste eeuw. Typisch bakstenen gebouw: geheel van drie ongelijke volumes met neoclassicistische inslag.
ID: 9288 | Bouwkundig element

Stationsstraat (Ninove)
Station Behoort tot het stationstype ontworpen door J.P. Cluysenaer.
ID: 47529 | Bouwkundig element

Stationsstraat 103 (Olen)
Station van 1878, drie + vijf traveeën en één à twee bouwlagen onder zadel- en schilddak.
ID: 135131 | Landschappelijk geheel

Stene, Zandvoorde (Oostende), Oudenburg (Oudenburg)
Dit gebied bevat twee krekenstelsels: de Grote Keignaertkreek en de Zoute kreek en Sluiskreek. Het landschap wordt gestructureerd door de kreken en de aangrenzende komgronden. De Grote Keignaertkreek, Zoute kreek en Sluiskreek zijn ontstaan tijdens de overstromingsfase rond het beleg van Oostende aan het begin van de 17de eeuw doordat de duinen ten oosten van Oostende doorgestoken geweest zijn. Na het beleg van Oostende polderde men de overstroomde delen terug in, maar om de havengeul open te houden had men zogenaamde spoelpolders nodig om voldoende waterdynamiek te garanderen. Momenteel staan de kreken niet meer in rechtstreekse verbinding met de zee. Nabij de kreken en hun uitlopers komt eerder grasland (meestal weiland) voor, in de komgronden eerder akkerland. De kreken bevatten brakwater wat een typische flora met zich meebrengt.
ID: 56821 | Bouwkundig element

Natiënkaai 1, 5 (Oostende)
Station, gebouwd als tweede zeestation "Oostende-Kaai" in 1907-1913 naar ontwerp van Otten en Seulen (Gent), "architectes de Chemins de fer de l'Etat" en uitgevoerd door aannemer Gebroeders Wittebort (Sint-Gillis, Brussel). Het zeestation is ontworpen als kopstation, de voorgevel naar de stad gericht, met de toegang ingeplant in de as van de brug over de zeesluis van de handelsdokken. Eclectisch stationscomplex bestaande uit een centrale inkomhal geflankeerd door twee vierkante "torengebouwen" van drie bouwlagen onder tentvormig leien mansardedak. Links aansluitend aan het station, voormalig "Hotel Terminus Maritime". Aansluitend op de hoek, voormalig postsorteercentrum in het torengebouw.
ID: 56629 | Bouwkundig element

Oudenburgsesteenweg 102 (Oostende)
Industriële vestiging van de voormalige "Union chimique belge", nu in verdeeld bezit van meerdere chemische groepen. Domein gevat tussen spoorweg Oostende-Brussel ten zuiden, de Stationsstraat ten oosten en het kanaal Brugge-Oostende (Oudenburgsesteenweg) ten noorden.
ID: 56660 | Bouwkundig element

Schorredijk (Oostende)
"Stutzpunkt Stene", een Duitse veldbatterij uit de Tweede Wereldoorlog op de site van een voormalige steenbakkerij, ingesloten tussen Schorredijk, Schorrestraat en Steensedijk. Samen met "veldbatterij Leffinge" deel uitmakend van een vooruitgeschoven (op drie kilometer van de kustlijn) linie van de Atlantikwall (1942-1944) die als zogenaamd landfront samen met het nabijgelegen anti-tankkanaal de havenstad Oostende tegen aanvallen vanuit het land moest beschermen.