108 resultaten
ID: 99190 | Varend element
Antwerpen (Antwerpen)
De T’ai is een klipper onder zeil die in 1906 werd gebouwd door Van Garsse in Moerbeke.
ID: 135170 | Landschappelijk geheel
Beerst, Diksmuide, Vladslo (Diksmuide), Handzame, Werken, Zarren (Kortemark)
Dit gebied omvat de polderinsnijding van de deels gekanaliseerde Handzamevaart tussen Handzame en Diksmuide, gekenmerkt door aaneengesloten graslanden. De Handzame heeft tussen het dorp Handzame en de Barisdamhoeve nog een sterk meanderende en natuurlijke loop in een smalle vallei met uitgesproken steilranden. Vanaf de Barisdamhoeve is ze sinds 1775 rechtgetrokken, gekanaliseerd en bedijkt om als transportkanaal dienst te doen. In de graslanden in de vallei zorgen “lanen” voor de afwatering naar grachten rond de percelen. De Hoge Andjoen is een mottesite waar nog duidelijk de typische dorpsstructuur uit de middeleeuwen bewaard is gebleven. De Barisdamhoeve bevindt zich op een verhevenheid, nabij de rand van de vallei, gedeeltelijk omgracht en getuigt van een dergelijke burcht.
ID: 99108 | Varend element
Antwerpen (Antwerpen)
Het bebakeningsschip Doel werd in 1952 gebouwd door Béliard-Crighton in Oostende in opdracht van het ministerie van Verkeerswezen voor het onderhoud van de betonning op de Schelde.
ID: 99067 | Varend element
Houtdok-Noordkaai (Antwerpen)
Het kerkschip Sint-Jozef werd als bunkerschip gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog en wordt sinds 1952 gebruikt door het apostolaat der schippers.
ID: 99059 | Varend element
Gent (Oost-Vlaanderen)
De Bon Crédit is een unieke sleepspits, die nooit werd gemotoriseerd, met enkele elementen die verwijzen naar de houten walenschepen.
ID: 99058 | Varend element
Antwerpen (Antwerpen)
De Williwaw is een kitsjacht dat gebouwd werd op de scheepswerf Michot in Thuin naar een ontwerp van Louis Van de Wiele. Schipper Willy de Roos ondernam met de Williwaw drie wereldreizen.
ID: 99070 | Varend element
Oostende (West-Vlaanderen)
De Outka is een kitsjacht dat in 1963 werd gebouwd op de werf Maria Hots in Oostende, naar een ontwerp van de Franse scheepsarchitecten Maurice Amiet en Gaston Grenier.
ID: 43411 | Bouwkundig element
Lindestraat 78 (Landen)
U-vormige hoeve uit de tweede helft van de 18de eeuw, bestaande uit een woonhuis met oudere kern, een poortgebouw geflankeerd door een lagere dienstvleugel en een stalvleugel.
ID: 48497 | Bouwkundig element
Sint-Ursmarusstraat 137 (Dendermonde)
Scheepvaartmuseum en voormalige scheepswerven Van Praet-Dansaert en Van Damme. De voormalige scheepswerf Van Praet–Dansaert is één van de oudste, zo niet de oudste nog volledig bewaarde Vlaamse scheepswerf met droogdokken, werkhuizen, burelen, loodsen en werktuigen. De nog bestaande droogdokken voor houten schepen van de scheepswerven van Van Damme en van Van Praet-Dansaert dateren uit de 19de eeuw. Het voormalige huis van scheepsbouwer Emiel Van Damme, dateert vermoedelijk uit het tweede kwart van de 19de eeuw.
ID: 88084 | Bouwkundig element
Westdijk 18 (Oostkamp)
Kleine, 19de-eeuwse hoeve bestaande uit enkele losse bestanddelen op een met gras begroeid erf met kleine boomgaard. Bakstenen gebouwen onder pannen schild- en zadeldaken. De oorspronkelijke erftoegang ligt aan de kasteeldreef tussen vrij hoge bakstenen hekpijlers die een beukenhaag flankeren. Het classicistisch getinte boerenhuis is als enige gebouw gesitueerd aan de oostkant van het Zuidervaartje. Tot op heden behoort het hoevetje tot de eigendommen van de familie d'Ursel en het kasteel Gruuthuse.