16948 resultaten
ID: 9528 | Geografisch
Jacobshoekstraat (Houthulst)
Rechte landelijke verbindingsweg tussen de Nachtegaalstraat en de Keistraat. Als tracé voor het eerst pas voor het eerst weergegeven op de Atlas der Buurtwegen (circa 1843). Sedert de tweede helft van de 19de eeuw, gehucht van kleine woningen ten zuiden van de weg.
ID: 9478 | Geografisch
Jonkershovestraat (Houthulst)
Straat met een recht tracé vanaf de grens met Jonkershove (gevormd door de Stokstraat/ Groenebosdreef) tot aan de Kerkstraat. Het huidig tracé dateert van 1877: op dat moment wordt de Kerkstraat (1856) geplaveid en als gemeenteweg doorgetrokken, ten westen naar de Jonkershovestraat. Voorheen eindigde de Jonkershovestraat ter hoogte van de Paardedreef. Op de Atlas der Buurtwegen van 1942 is de huidige benaming reeds aangegeven.
ID: 9494 | Geografisch
Jonkershovestraat (Houthulst)
Straat met een recht tracé vanaf het kruispunt Merkemstraat/ Steenbeekstraat/ Mgr. Schottestraat tot op grondgebied van Houthulst in de Jonkershovestraat (1877) en de Kerkstraat (1856) tot aan de dorpskom. Het rechte tracé van de Merkemstraat en de Jonkershovestraat is als dusdanig reeds aangeduid op de kaart van Ph. Vandermaelen (circa 1850), met een heel beperkte verspreide bebouwing van een aantal hoeves. Deze as van west naar oost vormt één van de twee hoofdassen van het lintvormige dorp Jonkershove. Benaming voor de fusie van 1976 was Houthulststraat.
ID: 9529 | Geografisch
Kerkdreef (Houthulst)
Korte L-vormige verbindingsweg haaks op de Westbroekstraat naar de kerk en het omliggende kerkhof van Merkem. Als tracé reeds weergegeven op de Ferrariskaart (1770-1778) en de Atlas der Buurtwegen (circa 1843) met een verlenging naar het gehucht "Luighem" ongeveer evenwijdig met de Westbroekstraat.
ID: 9507 | Geografisch
Kerkhofstraat (Houthulst)
Straat vanaf de Dorpsstraat rondom de Sint-Laurentiuskerk en het voormalige kerkhof. Op de Atlas der Buurtwegen (circa 1843) is slechts het zuidelijke gedeelte van de huidige kerkomtrek aangeduid. Op de kaart van het Militair Cartografisch Instituut van 1911 is de kerkomtrek vervolledigd. Bij de wederopbouw na de Eerste Wereldoorlog krijgt de kerk een westportaal, wat de Kerkhofstraat belang geeft.
ID: 9479 | Geografisch
Kerkstraat (Houthulst)
Straat met een recht tracé vanaf het kruispunt Jonkershovestraat/ Klerkenstraat/ Poelkapellestraat tot aan het kruispunt Terreststraat/ Poelkapellestraat/ 23e-Liniestraat alwaar de Sint-Jan Baptistkerk met kerkhof. Het is pas tussen 1853 en 1857 dat er zich te Houthulst een echte dorpsstructuur ontwikkelt ten gevolge van de planmatige aanleg waar Jan-Pieter Cassiers voor ijverde, en dit enkel na de aanleg van de weg Diksmuide-Poelkapelle.
ID: 9480 | Geografisch
Klerkenstraat (Houthulst)
Straat met een recht tracé vanaf het kruispunt Jonkershovestraat/ Kerkstraat/Poelkapellestraat tot de grens met Klerken alwaar de Klerkenstraat verder loopt tot het centrum van Klerken. Maakt deel uit van de in 1853 onder impuls van burgemeester Cassiers aangelegde weg Diksmuide-Poelkapelle.
ID: 9508 | Geografisch
Klerkenstraat (Houthulst)
Lange verbindingsstraat tussen de Klerkenstraat (Houthulst) en de Smissestraat (dorp Klerken), deel uitmakend van de verbindingsweg Diksmuide-Klerken-Houthulst-Poelkapelle. Eén van de eerste aandachtspunten van burgemeester Cassiers circa 1850 is de uitbreiding van de wegeninfrastructuur.
ID: 9530 | Geografisch
Kloostermolenstraat (Houthulst)
Landelijke verbindingsweg tussen de Kloosterstraat en de Hoge Ieperweg. Als tracé reeds aangeduid op de Ferrariskaart (1770-1778) en de Atlas der Buurtwegen (circa 1843). De naam is afgeleid van de zogenaamde "Clooster Molen", zie Ferrariskaart, een houten staakmolen die wellicht in oorsprong bij het middeleeuwse Benedictinessenklooster en na de godsdiensttroebelen bij het "Jezuïetengoed" in de Kloosterstraat behoorde (zie Kloosterstraat). Deze molen werd tijdens de Eerste Wereldoorlog echter vernield en niet meer heropgericht.
ID: 9531 | Geografisch
Kloosterstraat (Houthulst)
Landelijke kronkelende weg in zuidoostelijke richting lopende van de Iepersteenweg tot de Groenestraat. Als tracé reeds weergegeven op de Ferrariskaart (1770-1778) en op de Atlas der Buurtwegen (circa 1843).