16948 resultaten


ID: 2604 | Geografisch

Koepoortstraat (Lier)
L-vormige straat gekarakteriseerd door eenvoudige 19de-eeuwse arbeidershuisjes. Genaamd naar de "koepoort" van het Sionsklooster dat voorheen de linker straatzijde innam.


ID: 2605 | Geografisch

Kolveniersvest (Lier)
Rechte, gekasseide straat tussen de Antwerpse- en de Mechelsestraat, ter plaatse van de 13de-eeuwse stadsomwalling. Genaamd naar de Kolveniersgilde.


ID: 2606 | Geografisch

Koning-Albertstraat (Lier)
Huidige benaming na het verblijf in nummer 18 van Koning Albert in september 1914. Rechte gekasseide straat tussen de Grote Markt en de Huibrechtstraat. Gevarieerde bebouwing met oudere panden tussen nieuwe gevels.


ID: 2607 | Geografisch

Koningsplein (Lier)
Dorpskern, geasfalteerde straat uitlopend op driehoekig, gekasseid plein ingericht als parkeerruimte. Lintbebouwing met burger- en winkelhuizen tot twee bouwlagen onder zadeldaken.


ID: 2608 | Geografisch

Kromme Ham (Lier)
Kronkelige, gebetonneerde baan doorheen beboomd gebied in de nabijheid van Kasteel Heidebloem.


ID: 2609 | Geografisch

Kruisstraat (Lier)
Betonbaantje in het noordwesten van de gemeente. Villabouw vanaf circa 1965, aantal verbouwde hoeven uit de 19de eeuw.


ID: 2610 | Geografisch

Lantaarnstraat (Lier)
Heden gekarakteriseerd door arbeidersbebouwing uit de 19de en 20ste eeuw.


ID: 2611 | Geografisch

Leike (Lier)
Smal geplaveid zijstraatje van Dorpsstraat, voornamelijk kleine dorpswoningen uit de 19de eeuw en woningen uit de 20ste eeuw tot twee bouwlagen.


ID: 2612 | Geografisch

Leopoldplein (Lier)
Aangelegd na de ingebruikneming van de spoorlijn Lier-Turnhout in 1855. Nagenoeg rechthoekig, gekasseid plein aan de spoorweg met station ten noorden. Zuidelijke straatwand heden bestaande uit een heterogene lintbebouwing vanaf de tweede helft van de 19de eeuw.


ID: 2613 | Geografisch

Leuvensevest (Lier)
Gelegen aan de Grote Nete tussen de voormalige Leuvensepoort en de Netelaan (eertijds Moldijk). Geasfalteerde baan waarvan de huidige bebouwing hooguit opklimt tot de tweede helft van de 19de eeuw.