"Station Adinkerke-Panne", zie opschrift boven inkom. 1870: spoorlijn Lichtervelde-Veurne doorgetrokken tot Adinkerke; eerste station van Adinkerke in gebruik. Bouw van tweede station in 1913 door gebroeders Follet (De Panne) naar ontwerp van architect J. Viérin (Brugge) van 1907 (?). Imposant gebouw van gele baksteen op natuurstenen sokkel met gebruik van Euvillesteen voor rechtstanden, ontlastingsbogen, kozijnen, negblokken, kordons, en zo meer onder afgewolfde zadeldaken (leipannen) in een Normandisch getinte stijl, zie pseudovakwerk. Witgeschilderd houtwerk. Symmetrische opbouw: centrale, vooruitspringende inkomhal, geaccentueerd door middel van centraal korfbogig dakvenster onder wolfsdak met windborden en pseudovakwerk; al dan niet gekoppelde rond- en korfboogvormige muuropeningen. Wapenschild (halfverheven beeldhouwwerk) met opschrift "Eendracht baart macht" in banderolles, boven de deur; lauwer en inscriptie "Tempus fugit" in de top. Stenen wapenschild in zijgevels. Ietwat soberder uitgewerkte zijvleugels, als tegenhangers van de inkomhal; typerend korfbogig dakvenster onder wolfsdak met pseudovakwerk en windborden zie centraal gedeelte. Flankerende traveeën voorzien van rechthoekige twee- en drielichten onder gekoppelde rondbogen in geprofileerde korfboognis, rustend op vermelde sokkel. Kleine roedeverdeling algemeen.
Interieur: houten tongewelf boven de inkomhal; zandstenen, korfbogige nissen en -doorgangen met afgeschuind beloop eindigend op ezelsoor en druiplijst, al dan niet rustend op witstenen hoofden; wachtzaal, eveneens met houten tongewelf en neogotische schouw; overige ruimten voorzien van vlakke zoldering met moer- en kinderbalken op geprofileerde sloffen.
- SCHAKMAN M., De spoorlijn van Lichtervelde naar Veurne in Bachten de Kupe, XXI, 1979, p. 64-66.