Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

4064 resultaten


ID: 36231 | Bouwkundig element

Hoeve, herberg en brouwerij De Rode Leeuw

Brusselsesteenweg 539 (Melle)
Landelijk gebouwencomplex, onlangs verkaveld waarbij twee van de grootste vroegere bedrijfsgebouwen van de oorspronkelijke boerderij-herberg werden afgescheiden. Boerenwoning met oude kern, minstens 18de eeuw, doch aangepast midden 19de eeuw; van één bouwlaag en vijf traveeën onder zadeldak. Rechts aansluitende lagere bijbouw van drie traveeën. IJzeren toegangshek tussen ronde hardstenen pijlers met vierkante dekplaat rechts naast de woning. Op het achtererf: eenvoudige stalvleugel met eenkamerhuisje onder zadeldak, uit de 19de eeuw.


ID: 36201 | Bouwkundig element

Herberg 't Gareel

Brusselsesteenweg 55 (Melle)
Huis van twee bouwlagen en vijf traveeën, onder zadeldak (zwarte Vlaamse pannen), uit midden 19de eeuw.


ID: 36236 | Bouwkundig element

Burgerhuis

Caritasstraat 40 (Melle)
Achterin gelegen burgerhuis, verscholen achter oude beuk. Enkelhuis van vijf traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak uit midden 19de eeuw, met bepleisterde en geschilderde lijstgevel op gecementeerde plint.


ID: 36238 | Bouwkundig element

Parochiekerk Sint-Martinus

Dorpsplein (Melle)
Romaanse kruiskerk na poging tot vergroting in 1837 wegens instorting gesloopt. Aanvang bouw van een volledig nieuwe kerk in 1837 waarvan aanvankelijk de toren instortte; in 1838 opnieuw opgetrokken, voltooid in 1839 en ingewijd in 1841. Eenvoudige neoromaanse plattelandskerk naar ontwerp van architect L. Minard met een driebeukig schip van zes traveeën met ingebouwde vierkante westtoren, leien zadeldak en koor met driezijdige sluiting.


ID: 36247 | Bouwkundig element

Station van Melle

Gemeenteplein 2 (Melle)
Stationsgebouw opgericht aan de spoorlijn Gent-Brussel in 1837 en in 1870 vergroot tot het huidige station. Landelijk station van heden geelgeschilderde bak- en natuursteen in eclectische stijl met neoclassicistische ingrediënten. Hoofdgebouw van twee verdiepingen en vier traveeën, onder schilddak met een zijvleugel van anderhalve bouwlaag en aanvankelijk vier traveeën, verlengd tot vijf traveeën, onder een overstekend zadeldak. Gelijkaardige perron- en straatgevel.


ID: 36263 | Bouwkundig element

Cruysvelthoeve

Kalverhagestraat 2 (Melle)
Rozegekalkte bakstenen hoeve met losse bestanddelen. Hekpijlers aan de straat met jaartal 1863. Achterin gelegen en aan verhoogde spoorwegberm palend boerenhuis van één bouwlaag en vijf traveeën onder zadeldak, uit midden 19de eeuw. In L-vorm links aangebouwde koestalvleugel met een hogere dwarsschuur onder zadeldaken. Aan de straat palende bedrijfsvleugel met wagenhuis, oven, paarden- en varkensstal met blinde straatgevel.


ID: 36280 | Bouwkundig element

Lindemolen

Lindestraat (Melle)
De Lindemolen is een stenen korenwindmolen van het type bovenkruier, gebouwd in 1847 en grondig verbouwd in 1870. Na de oorlog werd de kap gedicht met een betonplaat. Het draaiende werk werd verwijderd en de berg afgegraven. In 2010 werd de romp herbestemd tot een woonruimte.


ID: 36298 | Bouwkundig element

Hoeve Avertuunstede

Vossenstraat 138 (Melle)
Semigesloten hoeve met een naar het zuiden georiënteerde boerenwoning van één bouwlaag en zeven traveeën, onder zadeldak uit midden 19de eeuw. Ten westen haaks aangebouwde bakstenen dwarsschuur en wagenhuis met zadeldak. Oostelijke erfzijde afgesloten door een stalvleugel, voorzien van een houten laadvenster.


ID: 308073 | Bouwkundig element

Romp van de Castertmolen

Gentstraat 73 (Menen)
De Castertmolen, een stenen molen om olie te slaan, werd in 1825 gebouwd op de grens met Moeskroen. In 1881 werd de conische stenen molen fors verhoogd in cilindervorm, waaraan de bewaarde molenromp zijn merkwaardige vorm ontleent. De molenromp is achterin gelegen ten noorden van de Gentstraat, op de hoek met een doodlopend deel van deze straat.


ID: 55745 | Bouwkundig element

Stadhuis van Menen

Grote Markt 1 (Menen)
Huidig complex, tot stand gekomen in twee grote bouwfases. Bij de voltooiing in 1782 vormen stadhuis, belfort, hallen en waag een vierkant complex met open binnenkoer. Vernieling van de hallen en de waag bij beschietingen door Franse revolutionairen. 1838: Heropbouw van de waag naar de plannen van architect Josephus Devos. 1573: de Gentenaar Bartholomeus Dhaese wordt door het Menense stadsbestuur belast met de bouw van het belfort. Belfort met een totale hoogte van 33 meter bestaande uit vierzijdige onderbouw en achtkantige bovenbouw.