333 resultaten
ID: 135227 | Landschappelijk geheel

Eeklo (Eeklo), Oostwinkel, Waarschoot (Lievegem)
In de 13de eeuw werden de turf- en veengronden in Het Leen ontgonnen. Uit het veen werd in de Altenahoeve van het Sint-Janshospitaal zout gewonnen en via de zoutweg door de Leenbossen naar Gent vervoerd. Het Goed te Breebroek is een site met walgracht die teruggaat tot de 13de-eeuwse ontginningen. In de 18de eeuw liet gravin Maria-Theresia in 'Het Leen’ bossen aanplanten en kilometers sloten graven. Op de hogere stukken tussen de sloten in werden bomen aangeplant. In 1937 werd het domein door de Belgische staat ingericht als munitieopslagplaats. De door het leger aangelegde betonbanen in het bos doen nu dienst als wandelpaden. De vele vijvers zijn een resultaat van graafwerken voor het oprichten van aarden wallen bij munitiedepots. Het huidige provinciaal domein ‘Het Leen’ is grotendeels bebost met gemengd loofhout.
ID: 79644 | Bouwkundig element

Balgerhoeke (Eeklo), Loskaai (Maldegem)
De metalen spoorwegbrug betreft een typologisch goed bewaard voorbeeld van een hefbrug van 1947 voor spoorwegverkeer op de lijn Eeklo-Maldegem, aangelegd in 1862, met twee vaste oeververbindingen.
ID: 8279 | Bouwkundig element

Dorent (Erpe-Mere)
Station op de lijn Kortrijk-Denderleeuw. Geheel van drie ongelijke volumes, middendeel van twee en een halve bouwlaag en zijvleugels van anderhalve bouwlaag respectievelijk van drie en twee traveeën onder zadeldaken (mechanische pannen), van circa 1860- 1870.
ID: 13076 | Bouwkundig element

Sint-Jansstraat (Essen)
L-vormig stationsgebouw van één en twee bouwlagen onder schilddak, van 1889.
ID: 13081 | Bouwkundig element

Spoorwegstraat 2 (Essen)
Station in eclectische stijl van 1901. Rechthoekig gebouw onder diverse bedaking, onder meer met ijzeren vorstkam.
ID: 33818 | Bouwkundig element

Gentweg 8-10 (Evergem)
Stationsgebouw, gelegen op de spoorlijn Gent-Terneuzen, geopend op 19-12-1865 en vermoedelijk vernieuwd na de Eerste Wereldoorlog. Laag bakstenen gebouw met lokettenzaal van vier traveeën en één bouwlaag onder zadeldak, aan de perronzijde achteruitspringend overluifeld gedeelte. Ernaast gedeeltelijk verbouwd, hoger opgetrokken woonhuis van drie traveeën en twee bouwlagen.
ID: 33944 | Bouwkundig element

Stationsstraat 71 (Evergem)
Station van Rieme op de lijn Gent - Zelzate -Terneuzen, geopend in 1865. Oorspronkelijk symmetrisch gebouw met twee licht uitspringende risalieten, hoger opgetrokken in een puntdakvenster, aan weerszij van de galerij aan de perronzijde.
ID: 34457 | Bouwkundig element

Weststraat 131 (Evergem)
Station met lokettenzaal en woning in typische stationsarchitectuur voor de lijn Gent-Eeklo, aangelegd in 1861 en gebouwd in 1911 in de plaats van een eerste houten stationnetje van 1901. Gebouw van gele baksteen met centraal gedeelte van drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak geflankeerd door één bouwlaag hoge vleugels van respectievelijk één en vier traveeën onder zadeldak. Perronzijde met luifel voor de lokettenzaal.
ID: 36029 | Bouwkundig element

Prosper Heysestraat 1A (Gavere)
Station gelegen op de lijn Gent-Oudenaarde, ingehuldigd in 1857. Geschilderd bakstenen gebouw van vijf traveeën en twee bouwlagen, links en rechts geflankeerd door één, later toegevoegde travee met één bouwlaag onder verspringende zadeldaken.
ID: 52369 | Bouwkundig element

Stationsplein 41-43 (Geel)
Sation van het type Grand Central Belge type II, dat in de jaren 1870 geïntroduceerd werd door de gelijknamige spoorwegmaatschappij.