Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 35405 | Bouwkundig element

Station Landegem

Stationsstraat 94 (Deinze)
Stationsgebouw op de lijn Gent-Brugge; heropgebouwd na de Eerste Wereldoorlog. Witgeschilderd bakstenen gebouw op arduinen plint met nagenoeg symmetrische opbouw. Hoofdgebouw van vijf traveeën en twee bouwlagen onder zadeldaken (roofing).


ID: 48890 | Bouwkundig element

Station Schoonaarde

Oude Brugstraat 2-4 (Dendermonde)
Spoorwegstation opgericht in 1879-1880 aan de spoorlijn Gent - Dendermonde, een van de oudste spoorlijnen in ons land. Het station dat nog steeds in gebruik is vervangt een ouder en kleiner station. Het stationsgebouw bezit typologisch en stilistisch de gebruikelijke karakteristieken van een landelijk stationsgebouw uit het laatste kwart van de 19de eeuw. Wachthuisje op het perron. Bakstenen bijgebouwtje van één bouwlaag en drie traveeën onder zadeldak met Boomse pannen.


ID: 48297 | Bouwkundig element

Nieuw station Dendermonde

Statieplein (Dendermonde)
Huidig stationsgebouw in 1942-43 in nieuwe zakelijkheid naar ontwerp van architecten J. en M. Van Kriekinge gebouwd op de plaats van het houten stationsgebouw dat omstreeks 1880-1881 als uitbreiding van het stationnetje uit 1849 werd opgericht. Strak geconcipieerd, langwerpig gebouw van één en twee bouwlagen onder platte daken en steil zadeldak. Ten zuidoosten, parallel aan stationsgebouw, perrons circa 1910 met elkaar verbonden via reizigerstunnel.


ID: 48871 | Bouwkundig element

Oud station Dendermonde

Statieplein (Dendermonde)
Het symmetrisch opgebouwd neoclassicistisch gebouw uit 1849 telt vijftien traveeën. Het centrale gedeelte van vijf traveeën telt twee bouwlagen en is evenals beide zijvleugels van één bouwlaag nu afgedekt onder zadeldaken. De voor- en perrongevel zijn identiek.


ID: 126652 | Bouwkundig element

Spoorwegberm Nieuwpoort - Diksmuide

Diksmuide, Lampernisse, Pervijze, Stuivekenskerke (Diksmuide), Nieuwpoort, Ramskapelle (Nieuwpoort)
De spoorwegbedding van de in 1974 gedesaffecteerde spoorlijn nummer 74 tussen Diksmuide en Nieuwpoort vormde de Belgische frontlinie tijdens de Eerste Wereldoorlog en werd uitgebouwd met schuilplaatsen en andere versterkingen.


ID: 77929 | Bouwkundig element

Station Diksmuide

Bortierlaan (Diksmuide)
Stationsgebouw van 1962 ter vervanging van het na de Eerste Wereldoorlog heropgebouwde neoclassicistische station. Rechthoekig stationsgebouw onder verspringende zadeldaken met hoger middengedeelte als wachtzaal.


ID: 78246 | Bouwkundig element

Dubbele spoorwegbrug over de IJzer

Ijzerdijk (Diksmuide)
Voormalige dubbele spoorwegbrug over de IJzer van de lijn nummer 73: Lichtervelde-Kortemark-Diksmuide-Veurne (mei 1858-heden) en de lijn nummer 74: Diksmuide-Nieuwpoort (februari 1868-1974). Bij het uitbreken van de spoorlijn nummer 74 werd de linkerhelft van de brug ontmanteld en door een recente verlegging van de spoorwegbedding van de lijn nummer 73 op het grondgebied van Kaaskerke, raakte de brug volledig in onbruik. Metalen spoorwegbrug met gecementeerde bakstenen bruggenhoofden.


ID: 78521 | Bouwkundig element

Spoorlijn van Briqueteries Mécaniques de Nieuport & Extension

Ijzerdijk 78 (Diksmuide)
Restant van een voormalig spoorlijntje in het wegdek van de IJzerdijk ingewerkt. In 1924 sticht de familie Floorizone de Nieuwpoortse steenbakkerij Briqueteries Mécaniques de Nieuport en Extension met onder meer een klei-ontginning te Stuivekenskerke die tot 1979 wordt uitgebaat.


ID: 78450 | Bouwkundig element

Station Oostkerke

Oostkerkestraat 20 (Diksmuide)
Voormalige station van Oostkerke. Stationsgebouw heropgebouwd in de jaren 1920 ter vervanging van het tijdens de Eerste Wereldoorlog verwoeste stationsgebouw van circa 1858. Typerende stationsarchitectuur uit de wederopbouwperiode.


ID: 78501 | Bouwkundig element

Station Pervijze

Schoorbakkestraat 28-30 (Diksmuide)
Voormalig station op de lijn nummer 74. Diksmuide-Nieuwpoort. Deze lijn werd in 1868 opgericht en is sinds 1974 buiten dienst. Het station was opgetrokken in een neoclassicistische baksteenarchitectuur, die vrij gebruikelijk was bij stationsarchitectuur (zie prentbriefkaart). Tijdens de Eerste Wereldoorlog vormde de spoorlijn de frontlinie, het station werd in de nacht van 26 op 27 oktober 1914 bestookt door de Duitsers. Het deels vernietigde station werd ingericht als observatiepost. Het station werd in de jaren 1920 heropgebouwd naar basismodel stationsarchitectuur typerend voor de wederopbouwperiode.