Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 50030 | Bouwkundig element

Station Donk

Kronekalseide 278 (Maldegem)
Het voormalige stationsgebouw met woning van Donk heeft nog zijn oorspronkelijk aanzien van 1932 behouden. Het opmerkelijke gebouw met een asymmetrische opbouw en sober gedecoreerde baksteengevels is van een kenmerkend stationstype in interbellumarchitectuur. Het gebouw is ontworpen door architect August Desmet en vormt een treffend voorbeeld van zijn zakelijk-expressionistisch oeuvre.


ID: 52948 | Bouwkundig element

Goederenloods

Stationsplein 6 (Maldegem)
Goederenloods gebouwd door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen in 1934 ten oosten van het stationsgebouw. Het ontwerp is, naar de originele plannen, van architect Paul Nouille, spoorwegarchitect en medewerker van onder meer de architecten August Desmet en Henri van de Velde.


ID: 50741 | Bouwkundig element

Station Maldegem

Stationsplein 8 (Maldegem)
Stationsgebouw uit het derde kwart van de 19de eeuw, representatief voor een plattelandsstationnetje en vergelijkbaar met de overige stationnetjes op de lijn Gent - Eeklo. Kenmerkend voor dit typestation was de sobere baksteenarchitectuur met in oorsprong een volledig symmetrische en zeer herkenbare plattegrond en opstand. De lagere, rechtse aanbouw onder plat dak werd vermoedelijk in 1923 toegevoegd. Rechts van het stationsgebouw, voormalig telegraafgebouw, volgens het kadasterarchief gebouwd in 1931.


ID: 217038 | Bouwkundig element

Stelplaats buurtspoorwegen

Antwerpsesteenweg 342 (Malle)
De stelplaats voor trams in Westmalle werd in 1888 gebouwd voor de Antwerpsche Maatschappij voor den dienst van Buurtspoorwegen.


ID: 1657 | Bouwkundig element

Bureau locomotiefdepot Muizen

Leuvensesteenweg 443 (Mechelen)
Bakstenen complex op rechthoekige plattegrond, acht en drie traveeën en twee bouwlagen onder schilddak, van 1913.


ID: 1506 | Bouwkundig element

Station Nekkerspoel

Ontvoeringsplein 7-8, 10-12 (Mechelen)
Reizigersstation in neo-Vlaamserenaissance-stijl van 1912-1913, ingenieus complex van één tot drie bouwlagen onder leien zadeldaken.


ID: 200143 | Bouwkundig element

Tramstation buurtlijn Grimbergen-Meise-Londerzeel

Tramlaan 2 (Meise)
Goed bewaard voorbeeld van een (tram)station van de Buurtspoorwegen uit het einde van de 19de eeuw, dat typologisch en architectonisch sterke overeenkomsten vertoont met de kleinere treinstations op het platteland uit dezelfde periode.


ID: 36247 | Bouwkundig element

Station van Melle

Gemeenteplein 2 (Melle)
Stationsgebouw opgericht aan de spoorlijn Gent-Brussel in 1837 en in 1870 vergroot tot het huidige station. Landelijk station van heden geelgeschilderde bak- en natuursteen in eclectische stijl met neoclassicistische ingrediënten. Hoofdgebouw van twee verdiepingen en vier traveeën, onder schilddak met een zijvleugel van anderhalve bouwlaag en aanvankelijk vier traveeën, verlengd tot vijf traveeën, onder een overstekend zadeldak. Gelijkaardige perron- en straatgevel.


ID: 56203 | Bouwkundig element

Station Lauwe

Vrijheidsboomplaats 2 (Menen)
Voormalig stationsgebouw opgetrokken in 1868 na voltooiing van de spoorwegverbinding Kortrijk-Moeskroen. Goederenstation van 1871. Breedhuis van zeven traveeën en één tot twee bouwlagen. Lijstgevel van verankerde rode baksteen, verfraaid door muurtandfries en borstwering.


ID: 135054 | Landschappelijk geheel

Turnhouts vennengebied

Merksplas (Merksplas), Turnhout (Turnhout)
Deze ankerplaats vertegenwoordigt een mooi voorbeeld van een voor de Noorderkempen typisch compartimentenlandschap met een afwisseling van bos en weiland. Opvallend in het geheel zijn de vencomplexen die als het ware ‘gaten’ in het landschap vormen en op deze manier zorgen voor extra openheid en mooie zichten. De landschappelijk gevarieerde structuur, die wordt versterkt door een paar lichte verhevenheden in het verder vlakke landschap, zorgt voor een esthetisch waardevol geheel. Verspreid voorkomend bouwkundig erfgoed, waaronder de garenblekerij ‘Boones Blijk’ en bijhorende kapel, de overblijfselen van blekerij Borghs en de Engelandhoeve dragen bij tot de historische waarde van deze ankerplaats.