333 resultaten
ID: 56832 | Bouwkundig element

Stapelhuisstraat 1, Westkaai-Vlotdok (Oostende)
Koninklijk Stapelhuis. Alleenstaande opslagplaats, als enige overblijvende van een reeks van zes, waarvan de grondvesten worden begonnen in 1906; tegelijk worden twee treinsporen op de kade aangelegd. Pakhuis van twintig/vier traveeën en twee bouwlagen onder plat dak. De halfportaalkraan nr. 2 is de enige overblijvende kraan van de zes die in 1911 worden gemonteerd op de Westkaai van het Vlotdok en tot 1969 in werking bleven.
ID: 56819 | Bouwkundig element

Tijdokkaai (Oostende)
Zeewezendok, gegraven in 1875-1879, als onderdeel van een voorstel tot verbeteringswerken in een deel van de Voorhaven van 1869, onder meer de bouw van een vlotdok met een droogdok op een deel van de gronden van de vroegere vestingen.
ID: 36700 | Bouwkundig element

Houte 30 (Oosterzele)
Station van Balegem-Dorp aan de spoorlijn Gent-Geraardsbergen. Qua concept typisch landelijk stationsgebouw uit eind 19de eeuw. Eenvoudige baksteenarchitectuur bestaande uit een vleugel van twee bouwlagen en vier traveeën uit 1898 en een aanleunende vleugel van zes traveeën en één bouwlaag met lokettenzaal uit 1905, onder zadeldaken.
ID: 36845 | Bouwkundig element

Stationsstraat 72 (Oosterzele)
Eenvoudig plattelandsstation, waarschijnlijk gebouwd circa 1865, met twee bouwlagen en vier traveeën, onder zadeldak. Oorspronkelijk bovenvensters met getrapte toppen, zijtrapgevels en overdekt perron. Tegenover het stationsgebouw ligt nog een wachthuisje in dezelfde stijl.
ID: 87879 | Bouwkundig element

Stationsplein 1 (Oostkamp)
Voormalig station van de N.M.B.S., gelegen langs de tussen 1834 en 1838 opgerichte spoorlijn Gent-Oostende. Gebouwd in 1889 naar een ontwerp van Henri Fouquet van 1887, architect van onder meer de stations te Leuven, Oudenaarde, Harelbeke en Nieuwpoort-Bad. Neoclassicistisch station met luifel en een wacht- of schuilhokje in aansluitende stijl, beide tussen 2018 en 2021 meer ten noorden van de spoorlijn heropgebouwd.
ID: 87780 | Bouwkundig element

Stationsstraat 161 (Oostrozebeke)
Voormalig station gebouwd in 1868 ten behoeve van de verbinding Ingelmunster-Anzegem. De vergunning van de spoorlijnen dateert van 1864. De spoorlijn Ingelmunster-Anzegem wordt geopend in 1868 en is van groot belang voor het vervoer van het vlas in de Leiestreek. Het behoort tot het type van de Est-Belge, uitgevoerd door de Société Générale d'Exploitation.
ID: 212578 | Bouwkundig element

Bogaardenstraat 36 (Oud-Heverlee)
Eenvoudig stationsgebouw uit het einde van de 19de eeuw, zeer functioneel opgevat met centraal een onderkomen voor de stationschef en aan beide zijden hiervan dienstruimtes.
ID: 200041 | Bouwkundig element

Stationsstraat 1-3, 1A-D (Oud-Heverlee)
Bakstenen hoofdvolume van drie traveeën en twee bouwlagen met rechts een lager bijgebouw van 4 traveeën en links een dienstgebouwtje, bijhorende kleine goederenloods gedeeltelijk verwerkt in een recenter gebouw.
ID: 200142 | Bouwkundig element

Stationsstraat 22, 22A (Oud-Heverlee)
Tramstelplaats van de Buurtspoorwegen van circa 1900 bestaande uit een tramstation met woning, twee loodsen en een watertoren met kolenhok en lampisterie.
ID: 135211 | Landschappelijk geheel

Heurne, Oudenaarde, Welden (Oudenaarde)
De Scheldevallei van Heurne bevindt zich op de linkeroever van de Schelde, juist stroomafwaarts van Oudenaarde. Heurne (Oudenaarde) bevindt zich ten westen van het gebied, in het zuiden ligt Eine (Oudenaarde). Het meersenlandschap is hier eerder gesloten door de aanwezigheid van perceelsrandbegroeiing. Op de westelijke steilrand bevindt zich spoorweglijn 86 ‘De Pinte-Ronse’. In de meersen liggen verschillende afgesneden Scheldemeanders. Enkele graslanden vertonen een microreliëf ten gevolge van kleiwinning.