Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 47529 | Bouwkundig element

Station Olen

Stationsstraat 103 (Olen)
Station van 1878, drie + vijf traveeën en één à twee bouwlagen onder zadel- en schilddak.


ID: 135131 | Landschappelijk geheel

Oostends Krekengebied met Sluiskreek, Zoutekreek en Grote Keignaertkreek

Stene, Zandvoorde (Oostende), Oudenburg (Oudenburg)
Deze ankerplaats bevat twee krekenstelsels: de Grote Keignaertkreek en de Zoute kreek en Sluiskreek. Het landschap wordt gestructureerd door de kreken en de aangrenzende komgronden. De Grote Keignaertkreek, Zoute kreek en Sluiskreek zijn ontstaan tijdens de overstromingsfase rond het beleg van Oostende aan het begin van de 17de eeuw doordat de duinen ten oosten van Oostende doorgestoken geweest zijn. Na het beleg van Oostende polderde men de overstroomde delen terug in, maar om de havengeul open te houden had men zogenaamde spoelpolders nodig om voldoende waterdynamiek te garanderen. Momenteel staan de kreken niet meer in rechtstreekse verbinding met de zee. Nabij de kreken en hun uitlopers komt eerder grasland (meestal weiland) voor, in de komgronden eerder akkerland. De kreken bevatten brakwater wat een typische flora met zich meebrengt.


ID: 56821 | Bouwkundig element

Station Oostende en Hotel Terminus Maritime

Natiënkaai 1, 5 (Oostende)
Station, gebouwd als tweede zeestation "Oostende-Kaai" in 1907-1913 naar ontwerp van Otten en Seulen (Gent), "architectes de Chemins de fer de l'Etat" en uitgevoerd door aannemer Gebroeders Wittebort (Sint-Gillis, Brussel). Het zeestation is ontworpen als kopstation, de voorgevel naar de stad gericht, met de toegang ingeplant in de as van de brug over de zeesluis van de handelsdokken. Eclectisch stationscomplex bestaande uit een centrale inkomhal geflankeerd door twee vierkante "torengebouwen" van drie bouwlagen onder tentvormig leien mansardedak. Links aansluitend aan het station, voormalig "Hotel Terminus Maritime". Aansluitend op de hoek, voormalig postsorteercentrum in het torengebouw.


ID: 56629 | Bouwkundig element

Gebouwen voor chemische nijverheid

Oudenburgsesteenweg 102 (Oostende)
Industriële vestiging van de voormalige "Union chimique belge", nu in verdeeld bezit van meerdere chemische groepen. Domein gevat tussen spoorweg Oostende-Brussel ten zuiden, de Stationsstraat ten oosten en het kanaal Brugge-Oostende (Oudenburgsesteenweg) ten noorden.


ID: 56660 | Bouwkundig element

Batterij Stutzpunkt Stene

Schorredijk (Oostende)
"Stutzpunkt Stene", een Duitse veldbatterij uit de Tweede Wereldoorlog op de site van een voormalige steenbakkerij, ingesloten tussen Schorredijk, Schorrestraat en Steensedijk. Samen met "veldbatterij Leffinge" deel uitmakend van een vooruitgeschoven (op drie kilometer van de kustlijn) linie van de Atlantikwall (1942-1944) die als zogenaamd landfront samen met het nabijgelegen anti-tankkanaal de havenstad Oostende tegen aanvallen vanuit het land moest beschermen.


ID: 56819 | Bouwkundig element

Zeewezendok

Tijdokkaai (Oostende)
Zeewezendok, gegraven in 1875-1879, als onderdeel van een voorstel tot verbeteringswerken in een deel van de Voorhaven van 1869, onder meer de bouw van een vlotdok met een droogdok op een deel van de gronden van de vroegere vestingen.


ID: 56832 | Bouwkundig element

Koninklijk Stapelhuis en halfportaalkraan 2

Westkaai-Vlotdok (Oostende)
Koninklijk Stapelhuis. Alleenstaande opslagplaats, als enige overblijvende van een reeks van zes, waarvan de grondvesten worden begonnen in 1906; tegelijk worden twee treinsporen op de kade aangelegd. Pakhuis van twintig/vier traveeën en twee bouwlagen onder plat dak. De halfportaalkraan nr. 2 is de enige overblijvende kraan van de zes die in 1911 worden gemonteerd op de Westkaai van het Vlotdok en tot 1969 in werking bleven.


ID: 36700 | Bouwkundig element

Station Balegem-Dorp

Houte 30 (Oosterzele)
Station van Balegem-Dorp aan de spoorlijn Gent-Geraardsbergen. Qua concept typisch landelijk stationsgebouw uit eind 19de eeuw. Eenvoudige baksteenarchitectuur bestaande uit een vleugel van twee bouwlagen en vier traveeën uit 1898 en een aanleunende vleugel van zes traveeën en één bouwlaag met lokettenzaal uit 1905, onder zadeldaken.


ID: 36845 | Bouwkundig element

Station Scheldewindeke

Stationsstraat 72 (Oosterzele)
Eenvoudig plattelandsstation, waarschijnlijk gebouwd circa 1865, met twee bouwlagen en vier traveeën, onder zadeldak. Oorspronkelijk bovenvensters met getrapte toppen, zijtrapgevels en overdekt perron. Tegenover het stationsgebouw ligt nog een wachthuisje in dezelfde stijl.


ID: 87879 | Bouwkundig element

Station van Oostkamp met luifel en wachthuisje

Stationsplein 1 (Oostkamp)
Voormalig station van de N.M.B.S., gelegen langs de tussen 1834 en 1838 opgerichte spoorlijn Gent-Oostende. Gebouwd in 1889 naar een ontwerp van Henri Fouquet van 1887, architect van onder meer de stations te Leuven, Oudenaarde, Harelbeke en Nieuwpoort-Bad. Neoclassicistisch station met luifel en een wacht- of schuilhokje in aansluitende stijl, beide tussen 2018 en 2021 meer ten noorden van de spoorlijn heropgebouwd.