Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

196 resultaten


ID: 76605 | Bouwkundig element

Station Okegem

Jan Ockeghemstraat 2-4 (Ninove)
Standaardstation van de Belgische staatsspoorwegen, waarschijnlijk van begin 20ste eeuw. Typisch bakstenen gebouw: geheel van drie ongelijke volumes met neoclassicistische inslag.


ID: 9288 | Bouwkundig element

Station en wachthuisje

Stationsstraat (Ninove)
Station Behoort tot het stationstype ontworpen door J.P. Cluysenaer.


ID: 47529 | Bouwkundig element

Station Olen

Stationsstraat 103 (Olen)
Station van 1878, drie + vijf traveeën en één à twee bouwlagen onder zadel- en schilddak.


ID: 56821 | Bouwkundig element

Station Oostende en Hotel Terminus Maritime

Natiënkaai 1, 5 (Oostende)
Station, gebouwd als tweede zeestation "Oostende-Kaai" in 1907-1913 naar ontwerp van Otten en Seulen (Gent), "architectes de Chemins de fer de l'Etat" en uitgevoerd door aannemer Gebroeders Wittebort (Sint-Gillis, Brussel). Het zeestation is ontworpen als kopstation, de voorgevel naar de stad gericht, met de toegang ingeplant in de as van de brug over de zeesluis van de handelsdokken. Eclectisch stationscomplex bestaande uit een centrale inkomhal geflankeerd door twee vierkante "torengebouwen" van drie bouwlagen onder tentvormig leien mansardedak. Links aansluitend aan het station, voormalig "Hotel Terminus Maritime". Aansluitend op de hoek, voormalig postsorteercentrum in het torengebouw.


ID: 36700 | Bouwkundig element

Station Balegem-Dorp

Houte 30 (Oosterzele)
Station van Balegem-Dorp aan de spoorlijn Gent-Geraardsbergen. Qua concept typisch landelijk stationsgebouw uit eind 19de eeuw. Eenvoudige baksteenarchitectuur bestaande uit een vleugel van twee bouwlagen en vier traveeën uit 1898 en een aanleunende vleugel van zes traveeën en één bouwlaag met lokettenzaal uit 1905, onder zadeldaken.


ID: 36845 | Bouwkundig element

Station Scheldewindeke

Stationsstraat 72 (Oosterzele)
Eenvoudig plattelandsstation, waarschijnlijk gebouwd circa 1865, met twee bouwlagen en vier traveeën, onder zadeldak. Oorspronkelijk bovenvensters met getrapte toppen, zijtrapgevels en overdekt perron. Tegenover het stationsgebouw ligt nog een wachthuisje in dezelfde stijl.


ID: 87879 | Bouwkundig element

Station van Oostkamp met luifel en wachthuisje

Stationsplein 1 (Oostkamp)
Voormalig station van de N.M.B.S., gelegen langs de tussen 1834 en 1838 opgerichte spoorlijn Gent-Oostende. Gebouwd in 1889 naar een ontwerp van Henri Fouquet van 1887, architect van onder meer de stations te Leuven, Oudenaarde, Harelbeke en Nieuwpoort-Bad. Neoclassicistisch station met luifel en een wacht- of schuilhokje in aansluitende stijl, beide tussen 2018 en 2021 meer ten noorden van de spoorlijn heropgebouwd.


ID: 87780 | Bouwkundig element

Station Oostrozebeke

Stationsstraat 161 (Oostrozebeke)
Voormalig station gebouwd in 1868 ten behoeve van de verbinding Ingelmunster-Anzegem. De vergunning van de spoorlijnen dateert van 1864. De spoorlijn Ingelmunster-Anzegem wordt geopend in 1868 en is van groot belang voor het vervoer van het vlas in de Leiestreek. Het behoort tot het type van de Est-Belge, uitgevoerd door de Société Générale d'Exploitation.


ID: 212578 | Bouwkundig element

Station Oud-Heverlee

Bogaardenstraat 36 (Oud-Heverlee)
Eenvoudig stationsgebouw uit het einde van de 19de eeuw, zeer functioneel opgevat met centraal een onderkomen voor de stationschef en aan beide zijden hiervan dienstruimtes.


ID: 200041 | Bouwkundig element

Station Sint-Joris-Weert en goederenloods

Stationsstraat 1-3, 1A-D (Oud-Heverlee)
Bakstenen hoofdvolume van drie traveeën en twee bouwlagen met rechts een lager bijgebouw van 4 traveeën en links een dienstgebouwtje, bijhorende kleine goederenloods gedeeltelijk verwerkt in een recenter gebouw.