Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

196 resultaten


ID: 27471 | Bouwkundig element

Station Eine

Ohiostraat 174 (Oudenaarde)
Landelijk stationsgebouw op de lijn Gent-Ronse, in het eerste kwart van de 20ste eeuw gebouwd ter vervanging van het oude station, zwaar beschadigd in 1918. Langgerekt gebouw onder afgewolfde bedaking met asymmetrische gevelindeling, uit bruine baksteen opgetrokken geleed door gele baksteenbanden op arduinen plint.


ID: 27583 | Bouwkundig element

Station Leupegem

Sompelplein 39-43 (Oudenaarde)
Voormalig station op de lijn Gent-Ronse van 1861, gebouwd in de jaren 1860, circa 1875 heropgebouwd en circa 1880 uitgebreid. Vleugel van één bouwlaag; voorheen wachtzaal en dienstruimte, rechts geflankeerd door volume van twee bouwlagen met aanbouwsel; voorheen dienstruimte met loketten waarboven woning van stationschef.


ID: 27384 | Bouwkundig element

Station Oudenaarde

Stationsplein 1A (Oudenaarde)
Derde, huidige station van 1891-93 in neo-Vlaamserenaissance-stijl, een ontwerp van spoorwegarchitect H. Bouquet, met symmetrische opbouw en markante centrale toren in de as van de Stationsstraat. Bak- en hardsteenbouw met sterk horizontale zijvleugels van elk zeven traveeën en één bouwlagen onder leien schilddaken. In L-vorm gebouwde voormalige woning van de stationschef met twee bouwlagen, sterk gemarkeerd door speklagen en zijpuntgevel. Ten noorden, polyvalent dienstgebouw met onder meer sanitair, bergplaats en werkruimte voor het personeel.


ID: 80290 | Bouwkundig element

Station Neerpelt

Stationsstraat 84 (Pelt)
Het station werd in 1879-1880 gebouwd door de privé-maatschappij Grand Central Belge. De drie linkse traveeën werden in 1901 verhoogd met een tweede bouwlaag.


ID: 31102 | Bouwkundig element

Station Poperinge en telegraafkantoor

Ieperstraat 165 (Poperinge)
Dit station is het enige overblijvende exemplaar van de spoorwegarchitectuur uit de 19de eeuw aan de lijn Kortrijk-Poperinge. Het werd opgetrokken naar analogie met het eerste station te Ieper (1854). Heden is het een eindstation via Ieper en Kortrijk verbonden met het binnenland. Links laag bakstenen telegraafkantoortje onder zadeldak, uit het eerste kwart van de 20ste eeuw.


ID: 2191 | Bouwkundig element

Station Oppuurs

Kattestraat 30 (Puurs-Sint-Amands)
Voormalig spoorwegstation, alleenstaand dubbelhuis van vier traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak, nu woonhuis.


ID: 2269 | Bouwkundig element

Station Puurs

Stationsstraat 43-45 (Puurs-Sint-Amands)
Sobere baksteenbouw met middendeel en benedenverdieping van woning van de stationschef opgericht in 1870, later uitgebreid en aangepast.


ID: 23279 | Bouwkundig element

Station Rumbeke

Ieperseweg 108 (Roeselare)
Stationsgebouw uit het vierde kwart van de 19de eeuw - eerste kwart van de 20ste eeuw, gelegen aan de voormalige spoorlijn Roeselare-Menen; vier traveeën en twee bouwlagen met loketten en het woonhuis van de stationschef; twee lagere aanpalende vleugels van één bouwlaag. Rode baksteenbouw onder pannen schilddak.


ID: 29174 | Bouwkundig element

Station Ronse met goederenloods en telefoon- en telegraafkantoor

Winston Churchillplein 6 (Ronse)
Het stationsgebouw van Ronse is een middelgroot station in neoclassicistische stijl, oorspronkelijk in 1841 te Brugge opgericht naar het ontwerp van Architect Payen en in 1881 naar Ronse verplaatst. Ten noordoosten van het stationsgebouw bevindt zich een goederenloods; ten westen het voormalig telefoon- en telegraafgebouw.


ID: 308330 | Landschappelijk element

Spoorwegbedding lijn 30 Scherpenheuvel-Zichem

Scherpenheuvel, Zichem (Scherpenheuvel-Zichem)
De spoorwegbedding tussen Scherpenheuvel en Zichem was een aftakking van spoorlijn 35 Aarschot-Diest en werd grotendeels voor het belangrijke bedevaartsoort Scherpenheuvel in 1894 aangelegd. In 1974 reden de laatste passagierstreinen en werd het goederenverkeer stopgezet.