Beschermd monument

Reclameschildering Cigarettes Marouf

Beschermd monument van tot (opheffing)

De rechtsgeldigheid van dit aanduidingsobject is niet meer actueel.
ID
11005
URI
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/11005

Besluiten

Reclamemuurschildering Cigarettes Marouf
definitieve opheffingsbesluiten: 22-04-2022  ID: 15029

Reclamemuurschildering Cigarettes Marouf
voorlopige opheffingsbesluiten: 31-01-2022  ID: 15016

Reclamemuurschildering Cigarettes Marouf
definitieve beschermingsbesluiten: 16-12-2014  ID: 5622

Beschrijving

Deze bescherming als monument betrof de zijgevel met de reclameschildering voor Cigarettes Marouf in Gent.

De oorspronkelijke bescherming werd bij ministerieel besluit van 31 januari 2022 voorlopig en bij ministerieel besluit van 22 april 2022 definitief opgeheven omdat de erfgoedwaarden van het beschermde goed zijn onherstelbaar aangetast of verloren gegaan.



Waarden

De zijgevel met reclameschildering voor Cigarettes Marouf was beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:

 

sociaal-culturele waarde

Gedurende de hele twintigste eeuw was de sigaret een fenomeen dat bijna alomtegenwoordig was in onze westerse cultuur en maatschappij. Sigaretten roken was decennialang een sociaal bindmiddel of net een manier voor een individu om te rebelleren of zich te onderscheiden van de rest. De reclamemuurschildering voor Cigarettes Marouf is een unieke, publiek zichtbare getuige uit de beginperiode van de opkomst van de sigaret.

historische waarde

De reclamemuurschildering voor Cigarettes Marouf valt op basis van bedrijfsgegevens en stilistische kenmerken te dateren in de jaren 1920. Ze is goed bewaard en duidelijk herkenbaar. Door haar ligging vlak bij het Gentse Sint-Pietersstation was ze in de periode waarin ze werd aangebracht zichtbaar vanop de perrons en de ruime stationsomgeving, wat haar een hoge historische beeldbepalende waarde geeft.
Reclamemuurschilderingen zijn een zeer specifiek. succesvol en in ons land een vrij kortstondig aangewend medium binnen de reclamebranche. Ze illustreren de opkomst van de hedendaagse consumptiemaatschappij, waar massaproductie en massadistributie samengaan met grootschalige reclame en waar bekend worden en bekend blijven voor bedrijven, merken en producten van levensbelang is. Ook de firma Cigarettes Egyptiennes Marout Matossiari, wendde een uitgebreid reclame-arsenaal aan, waar de reclamemuurschildering een onderdeel van uitmaakte. Door hun ligging, zichtbaarheid en over het algemeen grote formaat bepaalden reclamemuurschilderingen mee het uitzicht van onze Vlaamse steden en gemeenten gedurende de belle époque en het interbellum - getuige de maatschappelijke tegenreactie die ontstond. Vandaag zijn ze op enkele uitzonderingen na uit het straatbeeld zijn verdwenen. Reclamemuurschilderingen met een figuratieve voorstelling zijn uiterst zeldzaam geworden. De reclamemuurschildering Cigarettes Marouf aangebracht op de zijgevel van de Prinses Clementinalaan 205-213 in Gent, is bijgevolg een voor Vlaanderen zeer zeldzaam voorbeeld van een goed bewaarde en leesbare historische reclamemuurschildering met figuratieve uitwerking. De reclamemuurschildering verwijst naar de firma Cigarettes Egyptiennes Marouf Matossiari. Deze firma, actief in Brussel van 1920 tot 1933, importeerde en produceerde Egyptische sigaretten, op dat ogenblik een internationaal bijzonder gesmaakt luxeproduct. In Europa domineerden de geïmporteerde Egyptische sigaretten tot 1914 de markt. In de jaren na de Eerste Wereldoorlog werden in Europa fabrieken opgericht die ter plaatse Egyptische sigaretten produceerden. Naast Duitsland stond vooral de Benelux hiervoor bekend. De reclamemuurschildering is aldus een unieke getuige uit periode dat de sigaret, en in het bijzonder de Cigarettes Egyptiennes ons land en de wereld veroverde.

De iconografie van de sigarettenreclame en de merchandising was in de jaren 1920 op het oosten en op Egypte gericht: 'Make it look Egyptian' was de opdracht voor menig graficus en ontwerper. De reclamemuurschildering Cigarettes Egyptiennes Marouf refereert naar de thematiek van prinses Saamchedinne uit de opera Marouf van Henri Rabaud. De bijpassende Egyptisch/Oosters geïnspireerde iconografie is een voor Vlaanderen zeldzaam, waardevol en typerend publiek zichtbaar voorbeeld van de internationale egyptomanie van de jaren 1920. Stilistisch is prinses Saamchedinne uit de reclamemuurschildering weergeven als een ware Egyptisch prinses uit de Jazz-age. Op die manier sluit ze aan bij de ruimere internationale, maatschappelijke en culturele belangstelling - de gekte - die er op dat ogenblik bestond voor alles wat Egyptisch was. Als sigarettenreclame in egyptiserende art-decostijl past de reclamemuurschildering dan ook perfect in haar ontstaansperiode.


Aanduiding van

Is de bescherming van

Reclameschildering Cigarettes Marouf

Prinses Clementinalaan 205-213 (Gent)
De reclamemuurschildering verwijst naar de firma Cigarettes Egyptiennes Marouf Matossiari. Op basis van bedrijfsgegevens en stilistische kenmerken valt te muurschildering te dateren in de jaren 1920.


Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.