Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 18369 | Bouwkundig element

Sint-Pietersstation

Koningin Maria Hendrikaplein 1 (Gent)
Ingenieur architect Louis Cloquet kreeg circa 1908 de opdracht het nieuwe station te ontwerpen, de uitvoering werd toevertrouwd aan de aannemers Van Herrewege en De Wilde. Het definitief ontwerp werd uitgevoerd in eclectische stijl, eigen aan L. Cloquet en geïnspireerd op nationale middeleeuwse elementen.


ID: 26667 | Bouwkundig element

Station Oostakker

Lourdesstraat 6, 6A (Gent)
Het station van Oostakker naar ontwerp van architect Eduard Rigelle, werd gebouwd in 1911 om de vele bedevaarders naar Oostakker-Lourdes te brengen. Conceptueel en stilistisch behoort het tot de kenmerkende spoorwegarchitectuur van het begin van de 20ste eeuw doch met invloed van de art-nouveaustijl. Hoofdgebouw van acht traveeën en één bouwlaag waarvan de drie linker traveeën een uitspringend blok vormen met toegang naar de lokettenzaal met rechts daarvan een lange zaal. Links van de lokettenzaal sluit de woning van de stationschef aan.


ID: 26950 | Bouwkundig element

Station Wondelgem

Molenstraat, Wondelgemstationplein 35-36 (Gent)
Stationsgebouw van 1906 met hoofdgebouw bestaande uit een brede vleugel van negen traveeën en één bouwlaag onder zadeldak en rechts ervan hoger opgetrokken woonhuis van twee bouwlagen onder gelijkaardig dak. Links van het hoofdgebouw kleiner alleenstaand dienstgebouwtje in dezelfde stijl. Ten noorden en zuiden zijn gesmede en betonnen afsluitingen bewaard. Ten zuiden van het hoofdgebouw bevindt zich een bunker en verder ten zuiden een bakstenen goederenloods.


ID: 135221 | Landschappelijk geheel

Grote Buizemont, Boelarebos en Arduinbos

Overboelare (Geraardsbergen)
De Buizemont en de heuvel van het Moerbekebos zijn twee langgerekte parallelle beboste heuvels ten oosten van de Dender. De heuvels hebben een steile noordwesthelling en een zacht hellende zuidoostelijke kant. De valleien en valleitjes zijn op eenzelfde wijze asymmetrisch. De meeste dorpen en gehuchten liggen in de golvende laagten tussen de heuvelkammen. De boscomplexen en het wegenpatroon zijn in hun vorm ten tijde van Ferraris bewaard. Opvallend is de Buizemontweg, die bovenop deze getuigenheuvel loopt en deel zou uitmaken van de Keltische ‘Schapenweg’. Het Boelarebos bezit verscheidene bronbeken die behoren tot het bekken van de Dender. De spoorlijn Geraardsbergen- Edingen loopt door het Boelarebos onder de getuigenheuvel door.


ID: 8627 | Bouwkundig element

Station Idegem

Bareelstraat 54 (Geraardsbergen)
Station van het standaardtype van de Belgische Staat, laatste kwart 19de eeuw.


ID: 8636 | Bouwkundig element

Station Moerbeke

Edingseweg 315-317 (Geraardsbergen)
Eenvoudig plattelandsstationnetje met één bouwlaag van zes traveeën onder zadeldak van circa 1861-1865.


ID: 301076 | Bouwkundig element

Station Zandbergen met omgeving

Jan De Coomanstraat 52-53, 55 (Geraardsbergen)
Het dorpsgezicht omvat het station van Zandbergen met haar onmiddellijke omgeving.


ID: 8800 | Bouwkundig element

Station Zandbergen

Jan De Coomanstraat 53 (Geraardsbergen)
Behoort tot het landelijke type uit de tweede helft van de 19de eeuw ontworpen door architect J.P. Cluysenaer voor de spoorlijn Dender/Waas.


ID: 8727 | Bouwkundig element

Station Schendelbeke

Moenebroekstraat 1 (Geraardsbergen)
Station uit begin 20ste eeuw. Bakstenen gebouw van twaalf traveeën en één bouwlaag, met uitzondering van de derde tot vijfde travee, onder zadeldaken.


ID: 21695 | Bouwkundig element

Mechanische molen

Spoorwegstraat 36 (Gingelom)
Voormalige mechanische molen van eind 19de eeuw, links aansluitend op woning aan straatzijde.