Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 78122 | Bouwkundig element

Station van de Buurtspoorwegen Diksmuide

Stationsstraat 2A (Diksmuide)
Stationsgebouw in 1923 heropgebouwd in een eclectische stijl met inslag van de regionale baksteenarchitectuur ter vervanging van het (slechts) gedeeltelijk verwoeste stationsgebouw van circa 1905. Beginstation voor de lijn nummer 107 (Diksmuide-Woumen-Merkem-Bikschote-Elverdinge-Ieper en Merkem-Oostvleteren-Poperinge) en de lijn nummer 132 (Diksmuide-Leke-Oostende), respectievelijk geopend in 1906 en 1907. Het eigenlijke tramspoor liep vanuit de tramstelplaatsen in de Lange Veldstraat met een bocht ten noorden van het station de Stationstraat in, richting De Breyne Peellaertstraat. L-vormig hoofdvolume van twee bouwlagen onder leien zadeldaken met ten noorden aansluitend rechthoekige toren met afgeschuinde hoeken onder leien tentdak.


ID: 200141 | Bouwkundig element

NMVB-tramstation

Ninoofsesteenweg 395 (Dilbeek)
Begin-20ste-eeuws groot tramstation met stelplaats van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen op het grondgebied van Dilbeek langs de lijn Brussel-Schepdaal-Ninove.


ID: 39007 | Bouwkundig element

Tramsite Schepdaal

Ninoofsesteenweg 955 (Dilbeek)
Eind 19de-eeuwse halte en tramstelplaats van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen gelegen op een lang perceel ten noorden van Ninoofsesteenweg op de hoek met de Wijgaardstraat.


ID: 207059 | Bouwkundig element

Station Sint-Martens-Bodegem

Stationsplein 1-2 (Dilbeek)
Spoorwegstation van rond 1880 gelegen op het stationsplein tegen de Molenstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw.


ID: 206914 | Bouwkundig element

Station Dilbeek

Stationsstraat 113 (Dilbeek)
Spoorwegstation van rond 1880 gelegen aan de Stationsstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw.


ID: 135227 | Landschappelijk geheel

Het Leen

Eeklo (Eeklo), Oostwinkel, Waarschoot (Lievegem)
In de 13de eeuw werden de turf- en veengronden in Het Leen ontgonnen. Uit het veen werd in de Altenahoeve van het Sint-Janshospitaal zout gewonnen en via de zoutweg door de Leenbossen naar Gent vervoerd. Het Goed te Breebroek is een site met walgracht die teruggaat tot de 13de-eeuwse ontginningen. In de 18de eeuw liet gravin Maria-Theresia in 'Het Leen’ bossen aanplanten en kilometers sloten graven. Op de hogere stukken tussen de sloten in werden bomen aangeplant. In 1937 werd het domein door de Belgische staat ingericht als munitieopslagplaats. De door het leger aangelegde betonbanen in het bos doen nu dienst als wandelpaden. De vele vijvers zijn een resultaat van graafwerken voor het oprichten van aarden wallen bij munitiedepots. Het huidige provinciaal domein ‘Het Leen’ is grotendeels bebost met gemengd loofhout.


ID: 79644 | Bouwkundig element

Spoorwegbrug

Balgerhoeke (Eeklo), Loskaai (Maldegem)
De metalen spoorwegbrug betreft een typologisch goed bewaard voorbeeld van een hefbrug van 1947 voor spoorwegverkeer op de lijn Eeklo-Maldegem, aangelegd in 1862, met twee vaste oeververbindingen.


ID: 8279 | Bouwkundig element

Station Burst

Dorent (Erpe-Mere)
Station op de lijn Kortrijk-Denderleeuw. Geheel van drie ongelijke volumes, middendeel van twee en een halve bouwlaag en zijvleugels van anderhalve bouwlaag respectievelijk van drie en twee traveeën onder zadeldaken (mechanische pannen), van circa 1860- 1870.


ID: 13076 | Bouwkundig element

Station van Wildert

Sint-Jansstraat (Essen)
L-vormig stationsgebouw van één en twee bouwlagen onder schilddak, van 1889.


ID: 13081 | Bouwkundig element

NMBS-station van Essen

Spoorwegstraat 2 (Essen)
Station in eclectische stijl van 1901. Rechthoekig gebouw onder diverse bedaking, onder meer met ijzeren vorstkam.