Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 51976 | Bouwkundig element

Station Balen

Stationsstraat 42 (Balen)
Typisch dorpsstation opgetrokken in de periode 1878-1879. Gesloten sedert 1993 en ingericht als café In de Statie.


ID: 52225 | Bouwkundig element

Bijgebouwen station Balen-Wezel

Zwarte Dreef 1 (Balen)
Voormalig station van Balen-Wezel, gebouwd in 1880 en gelegen op de lijn Antwerpen-München-Gladbach. Bij de inventarisatie resten enkel een tweetal bijgebouwtjes, volgens kadastrale gegevens uit het eerste kwart ven de 20ste eeuw.


ID: 135141 | Landschappelijk geheel

Kasteeldomein Rijkevelde en omgeving

Oedelem (Beernem), Assebroek, Sint-Kruis (Brugge), Sijsele (Damme)
Door de arme zandgrond was dit gebied tot de 18de eeuw een wastine die benut werd als gemeenschappelijke graasgrond met heidevegetatie en enkele verspreid gelegen veldvijvers. In de 18de eeuw en het begin van de 19de eeuw werden deze minder goeie landbouwgronden aanvankelijk met loofbomen bebost, later met naaldbomen. Het landschap wordt gestructureerd door het reliëf (landduinen) en de hydrografie: centraal in de ankerplaats loopt de Meersbeek van Sijsele in west-zuidwestelijke richting. De Loweiden zijn een complex van voornamelijk weilanden en in mindere mate akkerlanden met een zeer kleinschalige percelering die historisch vrij stabiel is. De bebouwing (onder meer kasteel Rijkevelde, Hof ter Leiden en kasteel Ten Torre) bevindt zich vooral aan de rand van de vallei op hoger gelegen gronden. In de noordwestelijke uithoek ligt het natuurgebied Schobbejakshoogte.


ID: 135142 | Landschappelijk geheel

Assebroekse Meersen, Beverhoutsveld en Bergskes

Oedelem (Beernem), Assebroek (Brugge), Oostkamp (Oostkamp)
Dit gebied omvat het voormalige uitgestrekte en thans door talrijke bomenrijen doorsneden Beverhoutsveld met aansluitende graslanddepressie van de Assebroekse Meersen. Het gebied De Bergskes ligt meer verheven op een uitloper van de dekzandrug Maldegem-Stekene. De overgang tussen de dekzandrug en de achterliggende depressie gebeurt bruusk en is goed zichtbaar op het terrein. Ook landschappelijk komt hij goed tot uiting door het contrast tussen het eerder gesloten landschap op de dekzandrug (bebossing) en het half open meersengebied met veel perceelsrandbegroeiing en dominant graslandgebruik. Ver-Assebroek bestond vermoedelijk uit een ringwalsite uit de 11de-12de eeuw, nu staat op de site van het neerhof de kerk en het leenhof.


ID: 304641 | Landschappelijk element

Trambedding lijn Ver-Assebroek - Oedelem

Oedelem (Beernem), Assebroek (Brugge)
Vlakbij het kerkhof van Ver-Assebroek loopt een half verhard fietspad dwars door de meersen en tussen de knotwilgenrijen ten noorden van het St.-Trudoledeke. De weg is aangelegd op een dam en biedt open zichten op de omliggende graslanden van de Assebroekse Meersen. De weg passeert een populierendreef en buigt vervolgens af naar het zuidoosten om aan te sluiten bij de weg Zwarte Paard naar het gehucht Vliegend Paard. In de tweede helft van de 19de eeuw werden doorheen het meersengebied twee spoorlijnen aangelegd: de tramlijn van Ver-Assebroek naar Oedelem en de treinlijn Brugge - Maldegem - Eeklo. Beide lijnen werden een paar decennia terug opgegeven en opgebroken maar de beddingen kennen nog een gebruik als recreatief pad. Deze oude tramweg vormt nu een groene verbinding tussen Ver-Assebroek en Vliegend Paard.


ID: 89078 | Bouwkundig element

Station  Beernem

Stationsplein 3 (Beernem)
Gebouwd in 1891 volgens het stationstype van 1881. Verankerde baksteenbouw bestaande uit drie delen.


ID: 201200 | Bouwkundig element

Spoorlijnen

Beverlosesteenweg (Beringen)
De spoorlijnen dienden voor de afvoer van verwerkt steenkool en zelf geproduceerde betonblokken naar de kolenhaven maar ook voor de aanvoer van allerhande werkmateriaal.


ID: 10005 | Bouwkundig element

Station Berlaar

Stationsplein 1 (Berlaar)
Rechthoekig bakstenen gebouw met neoclassicistische kenmerken, één bouwlaag onder zadeldak, van 1912-1913.


ID: 135377 | Landschappelijk geheel

Plateau van Duisburg

Bertem, Korbeek-dijle, Leefdaal (Bertem), Huldenberg, Loonbeek, Neerijse (Huldenberg), Heverlee (Leuven), Overijse (Overijse), Duisburg, Vossem (Tervuren)
Het leemplateau vormt een groot open landbouwgebied met geïsoleerde boskernen. Het plateau bestaat bijna uitsluitend uit akkers (kouterlandschap of zogenaamd open field landschap), terwijl de resterende oppervlakte wordt ingenomen door bosjes, holle wegen, bermen en graften. De valleihellingen hebben een overwegend gesloten karakter met bosjes, houtkanten en holle wegen. Met uitzondering van enkele beperkte zones van lintbebouwing langs de dwarswegen over het plateau ligt alle bebouwing aan de rand van het plateau. De dorpskernen zijn als een keten gelegen buiten het plateau, in de valleien, dwarswegen over het plateau verbinden de kernen in de valleien.


ID: 17243 | Bouwkundig element

Station van Doel

Engelsesteenweg 2 (Beveren)
Langgerekt (thans beschilderd) bakstenen gebouw met lage middenpartij van negen traveeën en één bouwlaag onder zadeldak, begrensd door hoger opgetrokken hoekgebouwtjes van twee bouwlagen, eveneens elk onder zadeldak.