Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 87586 | Bouwkundig element

Station Torhout

Viaductstraat 1 (Torhout)
Station van Torhout, van 1963, naar ontwerp van architect Vincent Van Houtryve. Aanleg van de spoorlijn Brugge-Kortrijk in 1845-1847. Het eerste stationsgebouw wordt in 1846-1847 gebouwd op kosten van de concessiehouder. Dit station wordt in de zomer van 1917 vernietigd door bomaanvallen.


ID: 306832 | Bouwkundig element

Tramstation Tremelo

Schrieksebaan 78 (Tremelo)
Het tramstation in neotraditionele stijl werd gebouwd in 1909, het jaar waarin de eerste tram door Tremelo reed. Het werd gebouwd door aannemer Cordemans, die ook de school en de stelplaats van de trams in Tremelo op zijn naam heeft staan.


ID: 11938 | Bouwkundig element

Buurtspoorwegen stelplaats

de Merodelei 146 (Turnhout)
Stelplaats van de Lijn, gelegen aan de inkom van de hoofdstad der Kempen.


ID: 12265 | Bouwkundig element

Station Turnhout

Stationstraat 1-7 (Turnhout)
Langgestrekt, imposant gebouw in neo-Vlaamserenaissance-stijl van twaalf traveeën en van één tot twee bouwlagen onder afgewolfde zadeldaken en afgeknot tentdak met dakkappelletjes.


ID: 12300 | Bouwkundig element

Station Weelde-Merksplas

Steenweg op Zondereigen 19-21 (Turnhout)
Voormalig station, gebouwd in 1867 als grensstation van de spoorlijn Turnhout-Tilburg, het zogenaamd "Bels lijntje".


ID: 16820 | Bouwkundig element

Station Veurne

Statieplaats 22 (Veurne)
Neogotisch stationsgebouw naar ontwerp van architect Wisselez, gedateerd 1895 door middel van sierankers. Nutsgebouwtje met gelijkaardige kenmerken en stapelplaats.


ID: 70359 | Bouwkundig element

Spoorwegberm

Hanssenslaan (Benoit) (Vilvoorde)
Spoorwegberm, aan stadszijde gemarkeerd door ellipsvormige ontlastingsbogen, achterzijde met gesloten karakter, opgericht in het begin van de 20ste eeuw en gemoderniseerd in 1992-1993.


ID: 70531 | Bouwkundig element

Station Vilvoorde

Stationplein 9 (Vilvoorde)
Lang, bakstenen gebouw in neo-Vlaamserenaissance-stijl met combinatie van lijst- en topgevels, in totaal veertien traveeën en één à twee bouwlagen onder schilddaken, opgericht in 1880-1883.


ID: 135383 | Landschappelijk geheel

's Graven-, Sint-Martens- en Sint-Pietersvoeren

's Gravenvoeren, Remersdaal, Sint-Martens-Voeren, Sint-Pieters-Voeren, Teuven (Voeren)
De ankerplaats strekt zich uit over het grootste deel van de deelgemeenten ‘s-Gravenvoeren, Sint-Martens-Voeren en Sint-Pieters-Voeren en omvat de dorpskernen van deze gemeentes. De diep ingesneden Voer loopt centraal door de ankerplaats en aan weerszijden strekt zich een agrarisch landschap uit afgewisseld door bossen. Voeren heeft een zeer hoge concentratie aan holle wegen en graften. Typisch voor het landschap zijn de vele kom- en trechtervormige depressies of dolinen.


ID: 135384 | Landschappelijk geheel

Gulpvallei met omgeving

Remersdaal, Teuven (Voeren)
De Vallei van de Gulp ligt in het oosten van Voeren. De waterloop de Gulp meandert tussen graslanden. De vallei ligt aan de voet van hellingbossen op Nuropperberg en Teuvenerberg. Op het plateau is er open akkerland en grasland. De kleinschalige dorpskern van Teuven en het kasteel van Obsinnich bevinden zich op de linker oever, de abdij en watermolen van Sinnich liggen op de rechter oever. Het spoorwegviaduct uit WOI bevindt zich op de lijn Tongeren-Aken.