Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 215631 | Bouwkundig element

Verluchtingsschachten spoorwegtunnel

Kloosterhofstraat , Veurs (Voeren)
Vier verluchtingsschachten van een spoorwegtunnel gelegen in en aan de rand van het Veursbos.


ID: 307750 | Landschappelijk geheel

Sombekebroek

Waasmunster (Waasmunster)
Het landschappelijk geheel ‘Sombekebroek’ omvat de voormalige polder Sombekebroek alsook delen van de voormalige polder Weymeerbroek. Het wordt in het oosten en het noorden begrensd door de oude spoorweg Sint-Niklaas-Dendermonde, in het zuiden door de Durme en in het westen door de wijk Wareslage. Het gebied bestond sinds de late middeleeuwen overwegend uit hooilanden (in de streek meersen genaamd) die ’s winters bevloeid werden met het slibrijke water van de Durme.


ID: 207837 | Bouwkundig element

Station Sint-Eloois-Vijve

Vijfseweg 200 (Waregem)
Voormalig spoorwegstation van Sint-Eloois-Vijve, gebouwd in 1913 (registratie in het kadaster in 1914). Sinds de jaren 1990 herbestemd tot de meubel- en decoratiewinkel "Chinoh".


ID: 201071 | Bouwkundig element

Station van Wervik met sanitair huis

Stationsstraat (Wervik)
Klein station van circa 1924 van het wederopbouwtype in baksteen met natuurstenen gevelelementen (hoekblokken, tussendorpels van de getoogde, vensters; kettingen; geprofileerde afboording plint; afboording spiegels plaatsnaam). Sanitair huisje van twee traveeën onder zadeldak.


ID: 33003 | Bouwkundig element

Tramstation

Wervikstraat 17 (Wervik)
Voormalig tramstation daterend van circa 1892 (zie straatinleiding), op de linker hoek bij de Korte Tramstraat. Stationsgebouwtje van twee bouwlagen op T-vormige plattegrond, onder overstekende zadeldaken (mechanische pannen). Rode baksteenbouw.


ID: 85066 | Bouwkundig element

Station Wetteren met wachthuis

Stationsplein 15 (Wetteren)
Station, gelegen aan de spoorlijn Mechelen-Dendermonde-Gent, ingehuldigd op 28 september 1837 en ontworpen door architect Auguste Payen, ingenieur-architect bij de Staatsspoorwegen. Het station in neoclassicistische stijl werd in 1848 voltooid. In 1882 werden de flankerende aanbouwsels uitgebreid met één travee in aangepaste stijl. Circa 1906 bouw van een wachthuis voor de reizigers aan de overkant van het spoor.


ID: 71194 | Bouwkundig element

Tramstatie

Nieuwe Markt 11 (Wevelgem)
Woning met burelen, loodsen en stelplaats voor de tramlijn Wevelgem-Izegem van de Nationale Maatschappij van de Buurtspoorwegen, opgetrokken in 1909.


ID: 71282 | Bouwkundig element

Station Wevelgem en goederenloods

Stationsstraat 1-5 (Wevelgem)
Station bestaande uit hoofdgebouw, sanitair huisje, goederenloods en betonnen afsluiting. Zogenaamd staatsstationsgebouw van het type 3 van 1912 (standaardstation uit de periode 1900-1914 op basis van het type uit 1885-1900), opgebouwd op de plaats van een ouder station door een privé-maatschappij langs een spoorlijn die in 1853 door de "Société Anonyme des Chemins de Fer de la Flandre Occidentale" werd aangelegd. Goederenloods van 1924 van één bouwlaag onder zadeldak.


ID: 212633 | Bouwkundig element

Buurtspoorwegenstation Wezembeek Stockel

de Burburelaan 182-184 (Wezembeek-Oppem)
Stationsgebouw met stationschefwoning, kadastraal geregistreerd in 1897.


ID: 76168 | Bouwkundig element

Station Schellebelle

Stationsstraat 137 (Wichelen)
Stationsgebouw van Schellebelle. Gelegen aan twee oude spoorlijnen, de lijn Mechelen-Gent, geopend in 1837, en de Dender-Waeslijn, geopend in 1856. Bij de eerste spoorlijn was geen halte voorzien in Schellebelle.