Tussen de Aalbeeksesteenweg en de Marksesteenweg. Van de 17de tot de 19de eeuw liep hier een dreef met centraal een omwalde hoeve. In de 19de eeuw heette deze weg de Bleeckerstraet of Condédreef. In 1842 werd de dreef onderbroken door de aanleg van de spoorweg naar Moeskroen. In 1891 werd een spoorwegbrug aangelegd en tegelijk werd een nieuwe weg aangelegd parallel met de oude weg. Vanaf 1902 Jan Bethunelaan genaamd en in 1981 gewijzigd in Burgemeester Felix de Bethunelaan.
Basisbebouwing: burgerwoningen uit de jaren 1940-1950. Baksteenbouw van twee à drie traveeën en twee à drie bouwlagen onder zadel- of plat dak. Lijstgevels verfraaid door brede, vaak doorgetrokken erkers. Vestigingsplaats van het Koninklijk Atheneum, nummer 45. Nummer 17, voormalig firma Alfred en Georges Lagae, thans Ducro.
VAN HOONACKER E., Duizend Kortrijkse straten, Kortrijk, 1986, p. 72-74.
Bron: DE GUNSCH A., DE LEEUW S. & METDEPENNINGHEN C. met medewerking van CALLENS T., SCHEIR O & VAN DEN MOOTER M. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Kortrijk, Deel IA: stad Kortrijk, Straten A-K, Deel IB: stad Kortrijk, Straten L-Z, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL5, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Callens, Toon; Scheir, Olivier; Van den Mooter, Maarten; De Gunsch, Ann; Metdepenninghen, Catheline; De Leeuw, Sofie Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Burgemeester Felix de Bethunelaan [online], https://id.erfgoed.net/themas/7398 (geraadpleegd op ).