Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

333 resultaten


ID: 306499 | Bouwkundig element

Station van Waterschei

Stadionplein 1 (Genk)
Stationsgebouw van Waterschei, in 1953 gebouwd als vervanging van de in 1927 door het kadaster geregistreerde "Nijverheidsstatie" aan de noordzijde van de "IJzerweg van Hasselt naar Asch" in het in 1874 verkavelde gebied "Opglabbeker Zavel".


ID: 26318 | Bouwkundig element

Station Drongen

Drongenstationstraat (Gent)
Huidige toestand daterend van de wederopbouw na de Eerste Wereldoorlog. Bruine baksteen met verwerking van arduin en imitatie natuurstenen banden met gele baksteen.


ID: 18245 | Bouwkundig element

Dienstgebouw Nationale Maatschappij der Buurtspoorwegen

Forelstraat 147 (Gent)
Resterend gedeelte van een voormalig dienstgebouw van de Nationale Maatschappij der Buurtspoorwegen, aanvankelijk van de lijn Gent-Zaffelare. Volgens archiefstukken van 1887 gebouwd als depotgebouw, later omgevormd tot stationsgebouw. Gewitte bakstenen constructie onder zadeldaken. Links bureelgebouw van drie traveeën en twee bouwlagen van het enkelhuistype met puntgevel. Rechts ervan lijstgevel van drie traveeën en oorspronkelijk één bouwlaag hoog en dienst doende als goederenmagazijn. Volgens archiefstukken van respectievelijk 1904 en 1909, toevoeging van de bovenverdieping voor bediendenbureaus en wijziging van binneninrichting in functie van omvorming tot stationsgebouw.


ID: 26850 | Bouwkundig element

Station Sint-Denijs-Westrem

Jean-Baptiste de Ghellincklaan 2 (Gent)
Typisch plattelandsstation daterend van circa 1910 op de vernieuwde spoorlijn Gent-Kortrijk. Sober bakstenen gebouw van zeven traveeën met markerend hoofdgebouw, derde tot vijfde travee, en twee bouwlagen.


ID: 301225 | Bouwkundig element

Station Sint-Denijs-Westrem met omgeving

Jean-Baptiste de Ghellincklaan 2-3, 7, Octaaf Soudanstraat 19, 28-30 (Gent)
Het dorpsgezicht omvat het stationsgebouw van Sint-Denijs-Westrem en haar omgeving, namelijk twee tegenoverliggende hoekhuizen met cafés aan de kruising met de Octaaf Soudanstraat, evenals een aanpalend rijhuis.


ID: 18369 | Bouwkundig element

Sint-Pietersstation

Koningin Maria Hendrikaplein 1 (Gent)
Ingenieur architect Louis Cloquet kreeg circa 1908 de opdracht het nieuwe station te ontwerpen, de uitvoering werd toevertrouwd aan de aannemers Van Herrewege en De Wilde. Het definitief ontwerp werd uitgevoerd in eclectische stijl, eigen aan L. Cloquet en geïnspireerd op nationale middeleeuwse elementen.


ID: 26667 | Bouwkundig element

Station Oostakker

Lourdesstraat 6, 6A (Gent)
Het station van Oostakker naar ontwerp van architect Eduard Rigelle, werd gebouwd in 1911 om de vele bedevaarders naar Oostakker-Lourdes te brengen. Conceptueel en stilistisch behoort het tot de kenmerkende spoorwegarchitectuur van het begin van de 20ste eeuw doch met invloed van de art-nouveaustijl. Hoofdgebouw van acht traveeën en één bouwlaag waarvan de drie linker traveeën een uitspringend blok vormen met toegang naar de lokettenzaal met rechts daarvan een lange zaal. Links van de lokettenzaal sluit de woning van de stationschef aan.


ID: 26950 | Bouwkundig element

Station Wondelgem

Molenstraat, Wondelgemstationplein 35-36 (Gent)
Stationsgebouw van 1906 met hoofdgebouw bestaande uit een brede vleugel van negen traveeën en één bouwlaag onder zadeldak en rechts ervan hoger opgetrokken woonhuis van twee bouwlagen onder gelijkaardig dak. Links van het hoofdgebouw kleiner alleenstaand dienstgebouwtje in dezelfde stijl. Ten noorden en zuiden zijn gesmede en betonnen afsluitingen bewaard. Ten zuiden van het hoofdgebouw bevindt zich een bunker en verder ten zuiden een bakstenen goederenloods.


ID: 135221 | Landschappelijk geheel

Grote Buizemont, Boelarebos en Arduinbos

Overboelare (Geraardsbergen)
De Buizemont en de heuvel van het Moerbekebos zijn twee langgerekte parallelle beboste heuvels ten oosten van de Dender. De heuvels hebben een steile noordwesthelling en een zacht hellende zuidoostelijke kant. De valleien en valleitjes zijn op eenzelfde wijze asymmetrisch. De meeste dorpen en gehuchten liggen in de golvende laagten tussen de heuvelkammen. De boscomplexen en het wegenpatroon zijn in hun vorm ten tijde van Ferraris bewaard. Opvallend is de Buizemontweg, die bovenop deze getuigenheuvel loopt en deel zou uitmaken van de Keltische ‘Schapenweg’. Het Boelarebos bezit verscheidene bronbeken die behoren tot het bekken van de Dender. De spoorlijn Geraardsbergen- Edingen loopt door het Boelarebos onder de getuigenheuvel door.


ID: 8627 | Bouwkundig element

Station Idegem

Bareelstraat 54 (Geraardsbergen)
Station van het standaardtype van de Belgische Staat, laatste kwart 19de eeuw.