Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 80291 | Bouwkundig element

Saxby-seinhuizen

Saxbylaan, Stationsstraat (Pelt)
In de omgeving van het station van Neerpelt zijn twee seinhuizen gelegen. Beide zijn Saxby-seinhuizen, genoemd naar de Brit John Saxby, die het principe van mechanische seinposten vernieuwde. Ten zuiden bevindt zich de zogenaamde Blokpost 4, daterend van 1914, en verder ten noorden het gelijkaardige seinhuis II. Alleenstaande rechthoekige, bakstenen gebouwtjes van twee traveeën en twee bouwlagen onder een overstekend schilddak met een geprofileerde houten kroonlijst op dito schoren.


ID: 80290 | Bouwkundig element

Station Neerpelt

Stationsstraat 84 (Pelt)
Het station werd in 1879-1880 gebouwd door de privé-maatschappij Grand Central Belge. De drie linkse traveeën werden in 1901 verhoogd met een tweede bouwlaag.


ID: 213570 | Bouwkundig element

Restant van spoorwegbrug Abeelseweg

Abeelseweg (Poperinge)
Brug in baksteen en beton, boven de Vleterbeek. Deze brug werd tijdens de Eerste Wereldoorlog aangelegd voor een spoorweg die aftakte van de grote spoorlijn Poperinge-Hazebrouck.


ID: 31102 | Bouwkundig element

Station Poperinge en telegraafkantoor

Ieperstraat 165 (Poperinge)
Dit station is het enige overblijvende exemplaar van de spoorwegarchitectuur uit de 19de eeuw aan de lijn Kortrijk-Poperinge. Het werd opgetrokken naar analogie met het eerste station te Ieper (1854). Heden is het een eindstation via Ieper en Kortrijk verbonden met het binnenland. Links laag bakstenen telegraafkantoortje onder zadeldak, uit het eerste kwart van de 20ste eeuw.


ID: 213362 | Bouwkundig element

Spoorweginfrastructuur aan de Waaienburg

Korte Lindestraat, Waaienburgseweg 36 (Poperinge)
Op het gehucht De Waaienburg zijn nog enkele sporen terug te vinden van spoorweginfrastructuur uit de Eerste Wereldoorlog. namelijk een bascule (langwerpige put) op het kruispunt van de Korte Lindestraat en de Waaienburgseweg, sporen van een bascule bij Waaienburg 36, en een meterslange bakstenen muur, gedeeltelijk met beton bedekt, die deel uitmaakte van een loskade, in een weide aan de Korte Lindestraat.


ID: 31440 | Bouwkundig element

Hoekhuis

Weggevoerdenstraat 16 (Poperinge)
Hoekhuis uit 1860 bij de Molenwalstraat, vroeger genaamd 'In de doorn - Tramstatie - Pakhuis', naar de voormalige tramlijn Poperinge-Roesbrugge-Veurne.


ID: 2191 | Bouwkundig element

Station Oppuurs

Kattestraat 30 (Puurs-Sint-Amands)
Voormalig spoorwegstation, alleenstaand dubbelhuis van vier traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak, nu woonhuis.


ID: 2269 | Bouwkundig element

Station Puurs

Stationsstraat 43-45 (Puurs-Sint-Amands)
Sobere baksteenbouw met middendeel en benedenverdieping van woning van de stationschef opgericht in 1870, later uitgebreid en aangepast.


ID: 13812 | Bouwkundig element

Station van de Maatschappij der Buurtspoorwegen

Doggenhoutstraat 49 (Ranst)
Alleenstaand gebouw van vijf traveeën en twee bouwlagen onder overkragend zadeldak, van circa 1900.


ID: 23279 | Bouwkundig element

Station Rumbeke

Ieperseweg 108 (Roeselare)
Stationsgebouw uit het vierde kwart van de 19de eeuw - eerste kwart van de 20ste eeuw, gelegen aan de voormalige spoorlijn Roeselare-Menen; vier traveeën en twee bouwlagen met loketten en het woonhuis van de stationschef; twee lagere aanpalende vleugels van één bouwlaag. Rode baksteenbouw onder pannen schilddak.