Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

333 resultaten


ID: 31102 | Bouwkundig element

Station Poperinge en telegraafkantoor

Ieperstraat 165 (Poperinge)
Dit station is het enige overblijvende exemplaar van de spoorwegarchitectuur uit de 19de eeuw aan de lijn Kortrijk-Poperinge. Het werd opgetrokken naar analogie met het eerste station te Ieper (1854). Heden is het een eindstation via Ieper en Kortrijk verbonden met het binnenland. Links laag bakstenen telegraafkantoortje onder zadeldak, uit het eerste kwart van de 20ste eeuw.


ID: 213362 | Bouwkundig element

Spoorweginfrastructuur aan de Waaienburg

Korte Lindestraat, Waaienburgseweg 36 (Poperinge)
Op het gehucht De Waaienburg zijn nog enkele sporen terug te vinden van spoorweginfrastructuur uit de Eerste Wereldoorlog. namelijk een bascule (langwerpige put) op het kruispunt van de Korte Lindestraat en de Waaienburgseweg, sporen van een bascule bij Waaienburg 36, en een meterslange bakstenen muur, gedeeltelijk met beton bedekt, die deel uitmaakte van een loskade, in een weide aan de Korte Lindestraat.


ID: 31440 | Bouwkundig element

Hoekhuis

Weggevoerdenstraat 16 (Poperinge)
Hoekhuis uit 1860 bij de Molenwalstraat, vroeger genaamd 'In de doorn - Tramstatie - Pakhuis', naar de voormalige tramlijn Poperinge-Roesbrugge-Veurne.


ID: 2191 | Bouwkundig element

Station Oppuurs

Kattestraat 30 (Puurs-Sint-Amands)
Voormalig spoorwegstation, alleenstaand dubbelhuis van vier traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak, nu woonhuis.


ID: 2269 | Bouwkundig element

Station Puurs

Stationsstraat 43-45 (Puurs-Sint-Amands)
Sobere baksteenbouw met middendeel en benedenverdieping van woning van de stationschef opgericht in 1870, later uitgebreid en aangepast.


ID: 13812 | Bouwkundig element

Station van de Maatschappij der Buurtspoorwegen

Doggenhoutstraat 49 (Ranst)
Alleenstaand gebouw van vijf traveeën en twee bouwlagen onder overkragend zadeldak, van circa 1900.


ID: 23279 | Bouwkundig element

Station Rumbeke

Ieperseweg 108 (Roeselare)
Stationsgebouw uit het vierde kwart van de 19de eeuw - eerste kwart van de 20ste eeuw, gelegen aan de voormalige spoorlijn Roeselare-Menen; vier traveeën en twee bouwlagen met loketten en het woonhuis van de stationschef; twee lagere aanpalende vleugels van één bouwlaag. Rode baksteenbouw onder pannen schilddak.


ID: 308392 | Landschappelijk geheel

Pyreneeën

Ronse (Ronse)
Ten zuiden van de stad Ronse ligt het gebied de 'Pyreneeën', een zuidelijke uitloper van de west-oostelijke heuvelkam Kluisbos-Brakelbos. Het landschap kenmerkt zich als een compartimentenlandschap, bestaande uit een mozaïek van bossen, graslanden al dan niet met perceelsrandbeplanting van knotbomen of oude, opgaande populieren (enkele oude variëteiten) en akkers. Aan de rand van het gebied bevinden zich verspreid kleine gehuchten en hoeves. Enkele trage wegen doorkruisen het gebied.


ID: 28688 | Bouwkundig element

IJzeren passerelle

Ijzerstraat (Ronse)
IJzeren spoorwegbrug of passerelle in gebruik genomen in 1888, opgeblazen door de Duitsers in 1918 en heropgebouwd in 1920, deels met recuperatiemateriaal. Brug met boogconstructie van gesmeed ijzer, aan één zijde losliggend op rolletjes om spanningen en uitzetting bij temperatuurschommelingen op te vangen.


ID: 29001 | Bouwkundig element

Spoorwachtershuis en seinhuisje

Rotterij 307 (Ronse)
Voormalig spoorweghuisje en seinhuisje gelegen aan de vroegere spoorweg Ronse-Lessen.