Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

333 resultaten


ID: 29174 | Bouwkundig element

Station Ronse met goederenloods en telefoon- en telegraafkantoor

Winston Churchillplein 6 (Ronse)
Het stationsgebouw van Ronse is een middelgroot station in neoclassicistische stijl, oorspronkelijk in 1841 te Brugge opgericht naar het ontwerp van Architect Payen en in 1881 naar Ronse verplaatst. Ten noordoosten van het stationsgebouw bevindt zich een goederenloods; ten westen het voormalig telefoon- en telegraafgebouw.


ID: 308330 | Landschappelijk element

Spoorwegbedding lijn 30 Scherpenheuvel-Zichem

Scherpenheuvel, Zichem (Scherpenheuvel-Zichem)
De spoorwegbedding tussen Scherpenheuvel en Zichem was een aftakking van spoorlijn 35 Aarschot-Diest en werd grotendeels voor het belangrijke bedevaartsoort Scherpenheuvel in 1894 aangelegd. In 1974 reden de laatste passagierstreinen en werd het goederenverkeer stopgezet.


ID: 213208 | Bouwkundig element

Station Zichem

Ernest Claesstraat 84 (Scherpenheuvel-Zichem)
Station bestaande uit dienstwoning met aan weerszijden iets terugwijkende zijvleugels, gebouwd rond 1864.


ID: 213209 | Bouwkundig element

Tramwachtzaal

Ernest Claesstraat 88-90 (Scherpenheuvel-Zichem)
Wachtzaal met opschriften "Sichem", "statie", "bureel", "tramwachtzaal" en "magazijn", opgetrokken door de Buurtspoorwegen, kadastrale registratie in 1906.


ID: 14325 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Fort van Schoten

Legerbaan 5 (Schoten)
Het Fort van Schoten werd in 1885 opgericht als onderdeel van de na 1875 verder uitgebouwde verdediging van de Vesting Antwerpen. Vijfhoekig fort met intacte walgracht.


ID: 40615 | Bouwkundig element

Station Sint-Genesius-Rode

Stationsplein 20 (Sint-Genesius-Rode)
Aan een gekasseid voorplein gelegen station in neo-Vlaamserenaissance-stijl, kadastraal geregistreerd in 1874, met nog aanwezige betonnen afsluiting en een seinhuis van 1888.


ID: 135192 | Landschappelijk geheel

Stropersbos

Sint-Gillis-Waas (Sint-Gillis-Waas), Kemzeke, Stekene (Stekene)
Het Stropersbos bevindt zich te noordoosten van Stekene. In de vroege middeleeuwen was dit gebied bedekt door het Koningsforeest. Op initiatief van de graaf van Vlaanderen is dit gebied ontgonnen door abdijen, plaatselijke heren en particulieren. Het gebied omvat verschillende cultuurhistorische elementen uit de periode 14de-17de eeuw. In het begin van de 18de eeuw wordt ter hoogte van de Parmavaart een verdedigingslinie opgetrokken. Geleidelijk aan raakt het hele gebied bebost (18de-19de eeuw).


ID: 301273 | Landschappelijk element

Baanvak Sint-Niklaas - De Klinge op voormalige spoorlijn Mechelen - Terneuzen

Sint-Gillis-Waas, Sint-Pauwels (Sint-Gillis-Waas), Sint-Niklaas (Sint-Niklaas)
Het baanvak Sint-Niklaas - De Klinge bevindt zich op de voormalige spoorlijn Mechelen - Terneuzen, die werd aangelegd tussen 1868 en 1871. Dit baanvak, gebruikt als fiets- en wandelpad, vormt één van de laatste onverharde verlaten spoorzates van het Waasland.


ID: 15071 | Bouwkundig element

Stel- en reparatieplaats van de spoorwegen

Oosterlaan 60 (Sint-Niklaas)
Voormalige stel- en reparatieplaats, circa 1889 gebouwd door de in 1948 ontbonden spoorwegmaatschappij Mechelen-Terneuzen, en heden in gebruik als stempellokaal en stadsmagazijn.


ID: 15317 | Bouwkundig element

Station Sinaai

Stationswegel 1-3 (Sint-Niklaas)
Het stationsgebouw van Sinaai is een rechthoekig bakstenen gebouw van vijf traveeën en één bouwlaag onder zadeldaken, uit 1895/97. Ten westen van het stationsgebouw bevindt zich een rechthoekig bakstenen wachthuisje met hardstenen plint van twee traveeën en één bouwlaag onder een zadeldak. Ten oosten lampisterie, sanitair gebouwtje en betonnen afsluiting.