Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 308392 | Landschappelijk geheel

Pyreneeën

Ronse (Ronse)
Ten zuiden van de stad Ronse ligt het gebied de 'Pyreneeën', een zuidelijke uitloper van de west-oostelijke heuvelkam Kluisbos-Brakelbos. Het landschap kenmerkt zich als een compartimentenlandschap, bestaande uit een mozaïek van bossen, graslanden al dan niet met perceelsrandbeplanting van knotbomen of oude, opgaande populieren (enkele oude variëteiten) en akkers. Aan de rand van het gebied bevinden zich verspreid kleine gehuchten en hoeves. Enkele trage wegen doorkruisen het gebied.


ID: 28688 | Bouwkundig element

IJzeren passerelle

Ijzerstraat (Ronse)
IJzeren spoorwegbrug of passerelle in gebruik genomen in 1888, opgeblazen door de Duitsers in 1918 en heropgebouwd in 1920, deels met recuperatiemateriaal. Brug met boogconstructie van gesmeed ijzer, aan één zijde losliggend op rolletjes om spanningen en uitzetting bij temperatuurschommelingen op te vangen.


ID: 29001 | Bouwkundig element

Spoorwachtershuis en seinhuisje

Rotterij 307 (Ronse)
Voormalig spoorweghuisje en seinhuisje gelegen aan de vroegere spoorweg Ronse-Lessen.


ID: 29174 | Bouwkundig element

Station Ronse met goederenloods en telefoon- en telegraafkantoor

Winston Churchillplein 6 (Ronse)
Het stationsgebouw van Ronse is een middelgroot station in neoclassicistische stijl, oorspronkelijk in 1841 te Brugge opgericht naar het ontwerp van Architect Payen en in 1881 naar Ronse verplaatst. Ten noordoosten van het stationsgebouw bevindt zich een goederenloods; ten westen het voormalig telefoon- en telegraafgebouw.


ID: 308330 | Landschappelijk element

Spoorwegbedding lijn 30 Scherpenheuvel-Zichem

Scherpenheuvel, Zichem (Scherpenheuvel-Zichem)
De spoorwegbedding tussen Scherpenheuvel en Zichem was een aftakking van spoorlijn 35 Aarschot-Diest en werd grotendeels voor het belangrijke bedevaartsoort Scherpenheuvel in 1894 aangelegd. In 1974 reden de laatste passagierstreinen en werd het goederenverkeer stopgezet.


ID: 213208 | Bouwkundig element

Station Zichem

Ernest Claesstraat 84 (Scherpenheuvel-Zichem)
Station bestaande uit dienstwoning met aan weerszijden iets terugwijkende zijvleugels, gebouwd rond 1864.


ID: 213209 | Bouwkundig element

Tramwachtzaal

Ernest Claesstraat 88-90 (Scherpenheuvel-Zichem)
Wachtzaal met opschriften "Sichem", "statie", "bureel", "tramwachtzaal" en "magazijn", opgetrokken door de Buurtspoorwegen, kadastrale registratie in 1906.


ID: 14325 | Bouwkundig element

Fort van Schoten

Legerbaan 5 (Schoten)
Het Fort van Schoten werd in 1885 opgericht als onderdeel van de na 1875 verder uitgebouwde verdediging van de Vesting Antwerpen.


ID: 40615 | Bouwkundig element

Station Sint-Genesius-Rode

Stationsplein 20 (Sint-Genesius-Rode)
Aan een gekasseid voorplein gelegen station in neo-Vlaamserenaissance-stijl, kadastraal geregistreerd in 1874, met nog aanwezige betonnen afsluiting en een seinhuis van 1888.


ID: 135192 | Landschappelijk geheel

Stropersbos

Sint-Gillis-Waas (Sint-Gillis-Waas), Kemzeke, Stekene (Stekene)
Deze ankerplaats bevindt zich te noordoosten van Stekene. In de vroege middeleeuwen was dit gebied bedekt door het Koningsforeest. Op initiatief van de graaf van Vlaanderen is dit gebied ontgonnen door abdijen, plaatselijke heren en particulieren. Het gebied omvat verschillende cultuurhistorische elementen uit de periode 14de-17de eeuw. In het begin van de 18de eeuw wordt ter hoogte van de Parmavaart een verdedigingslinie opgetrokken. Geleidelijk aan raakt het hele gebied bebost (18de-19de eeuw).