Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

329 resultaten


ID: 214847 | Bouwkundig element

Tramstatie

Leuvensesteenweg 5 (Tielt-Winge)
Oude tramstatie van Tielt-Winge, heden stelplaats voor bussen van de Lijn.


ID: 87023 | Bouwkundig element

Station Aarsele

Hogenhovestraat 67 (Tielt)
In 1852 wordt een neoclassicistisch stationsgebouw opgetrokken door de spoorwegcompagnie "Chemins de fer de la Flandre Occidentale", samen met de aanleg van het stuk spoorlijn Tielt-Deinze, in gebruik genomen in 1855. Het oorspronkelijke traject omvat Deinze-Tielt-Ingelmunster; in 1880 wordt ook de verbinding met Lichtervelde gerealiseerd. Resterend stationsgebouw (magazijn) uit 1923. Laag en lang bakstenen gebouw met gecementeerde plint, onder zadeldak.


ID: 86891 | Bouwkundig element

Station Tielt

Stationsplein 16 (Tielt)
Spoorwegstation gebouwd in 1977 aan de zuidzijde van het plein. Functioneel complex onder platte bedaking met brede betonnen lijsten op muren met bakstenen parement.


ID: 200151 | Bouwkundig element

Tramstation met dienstwoning en stelplaats

Tramstraat 12 (Tienen)
Het betreft een goed bewaard voorbeeld van een kleiner station van de Buurtspoorwegen uit circa 1912, inclusief de nog bewaarde oorspronkelijke stelplaatshal.


ID: 214962 | Bouwkundig element

Station Tienen

Vierde Lansierslaan 82-84 (Tienen)
Het station of ontvangstgebouw van circa 1840 is opgevat als een symmetrisch-hiërarchisch gestructureerd langgerekt en wit bepleisterd neoclassicistisch volume. Het volledig vrijstaande, rechthoekige dienstgebouw is van circa 1891.


ID: 135255 | Landschappelijk geheel

Jekervallei tussen Tongeren en Mal

Mal, Nerem, Tongeren, Vreren (Tongeren)
Ten zuiden van Blaar, tussen Tongeren en Mal, bevindt zich het Park van de Oostelijke Jeker, gelegen in de vallei van de Jeker met natte, alluviale gronden. Behalve de natuurlijke, veelal gekanaliseerde waterlopen zijn er nog talloze waterlopen die niet behoren tot het natuurlijke stoomstelsel. Deze werden aangelegd om het gebied te ontwateren. Het alluvium wordt gedraineerd door ontelbare ontwateringsgrachten die op hun beurt uitmonden in kleine kanaaltjes zoals de Vloedgracht, de Fluwijnensloot en de Flotsbeek. Het landschap van de Jekervallei wordt gekenmerkt door een afwisseling van hooilanden, drassige terreinen, moerassen en rietkragen, dit alles omzoomd door hoogstamboomgaarden, struwelen van els of wilg en populieren. De historische percelering is er grotendeels herkenbaar. In de vallei zijn verder de Blaarmolen en het kasteel Scherpenberg gelegen.


ID: 200364 | Bouwkundig element

NMVB-tramstatie

Hamalstraat 2 (Tongeren)
Breedhuis, centraal dwars doorsneden door een diephuis, telkens onder zadeldaken in een geometrische combinatie van rode en zwarte pannen. Door deze structuur beschikken de twee breedgevels over een centrale risaliet in de vorm van een topgevel.


ID: 37530 | Bouwkundig element

Station Piringen

Lankgracht 154 (Tongeren)
Voormalig station van Piringen. Vervallen gebouw, uit eind 19de eeuw, gelegen aan het tracé van de thans verdwenen spoorweg.


ID: 37517 | Bouwkundig element

Station Nerem

Neremstraat (Tongeren)
Bakstenen gebouw uit het begin van de 20ste eeuw, waarvan de overstekende dakranden luifels vormen aan voor- en achtergevel.


ID: 87562 | Bouwkundig element

Oude spoorwegberm met bruggen

Smissestraat (Torhout)
Oude spoorwegberm met bruggen. De spoorlijn Oostende-Ieper-Armentières wordt aangelegd in 1864-1873 (parlementaire goedkeuring in april 1864). In 1963 wordt de spoorlijn gesloten voor het reizigersvervoer, in 1967 voor het vrachtvervoer.