283 resultaten
ID: 27369 | Archeologisch / Bouwkundig element

Deinzestraat 115 (Oudenaarde)
Voormalig neerhof en koetshuis van het Kasteel Beverwaen, zetel van het leen Beverwaen gehouden van de heerlijkheid Bevere en waarvan de oudste vermelding het "huus van Bedruan" teruggaat tot 1232 met als eerst gekende eigenaar Margaretha van Bedruwaen. Achterin gelegen, voorheen volledig omgrachte ovale site met hierbinnen afzonderlijk omgracht opperhof waarop tot circa 1860 het kasteel stond.
ID: 200995 | Landschappelijk element

Doorn (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 27559 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Heurnestraat 311 (Oudenaarde)
Nagenoeg volledig gesloten hoeve met gekasseid erf, op de westelijke weide een kruisbeeld. Gekasseide lindendreef tot de toegangspoort, gedateerd 1731, zie cartouche. Dwarsschuur met lagere stallen en vervallen bakhuis minstens uit het tweede kwart van de 19de eeuw. Toren tussen twee aanbouwen, minstens van 1641, waarschijnlijk ter vervanging van een toren uit de 11de tot 12de eeuw. Westelijk vleugel minstens van 1641 en duidelijk één geheel vormend met de toren. Oostelijke vleugel, woongedeelte uit de 19de eeuw op oudere kern, afgebrand tijdens de Eerste Wereldoorlog en hoger heropgebouwd in 1919. Met meidoorn omhaagde hoogstamboomgaard.
ID: 200848 | Landschappelijk element

Holleweg (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw.
ID: 200951 | Landschappelijk element

Jagerij (Oudenaarde)
Deze kasseiweg is nog één van de laatste voorbeelden van een geplaveide wegveharding, een techniek die reeds ten tijde van de Romeinse militaire aanwezigheid werd toegepast bij de aanleg van heirbanen.
ID: 200850 | Landschappelijk element

Karel Martelstraat (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200846 | Landschappelijk element

Katteberg (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200853 | Landschappelijk element

Kerkgate (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200852 | Landschappelijk element

Materplein (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 27652 | Bouwkundig element

Meerhem 20 (Oudenaarde)
Het vroeger omgrachte Hof klimt op tot de late middeleeuwen. Grote hoeve van het semigesloten type, bereikbaar via een gekasseide toegangsweg. Grotendeels gekasseide diepe binnenplaats met toegang in overzolderd poortgebouw aan korte noordwestelijke zijde met doorrit midden in 19de-eeuwse bakstenen vleugel onder pannen zadeldak. Boerenwoning van acht traveeën en anderhalve bouwlaag onder zadeldak. Verder onder meer volumineuze dubbele dwarsschuur met uitgebreid stalgedeelte en stalvleugel onder overstekend zadeldak.